Svenskarna och internet 2023 – våra insikter
Rapporten Svenskarna och internet presenteras årligen av Internetstiftelsen. I rapporten får vi ta del av svenskarnas internetanvändning och åsikter kring bland annat sociala medier, digitalisering och insamling av personliga data.
Hur kan resultaten i rapporten påverka ditt företags digitala marknadsföring? Här är några av de viktigaste punkterna som vi på Qase tar med oss!
96 % av Sveriges befolkning använder internet
- Hela 96 % av Sveriges befolkning använder internet (16 år och äldre). Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året.
- Endast 6 % av internetanvändarna använder inte sociala medier.
- 85 % av svenskarna använder sociala medier varje dag.
- Män och kvinnor använder sociala medier i lika hög utsträckning, men föredrar olika plattformar.
Våra insikter
Nästan hela Sveriges befolkning använder alltså internet, och av dessa är det endast en liten andel som inte använder sociala medier. Det innebär att ditt företag har väldigt goda möjligheter att nå er önskade målgrupp genom att satsa på digital marknadsföring, nästan oavsett vilken målgrupp ni vill nå.
Samtidigt är det viktigt att anpassa innehållet och kanalerna du väljer utifrån målgruppen, eftersom olika åldrar och kön använder olika plattformar olika mycket och på olika sätt. Med hjälp av datadriven marknadsföring kan vi på Qase bland annat hjälpa dig att ta fram rätt innehåll och hitta din målgrupp på sociala medier.
Youtube är den populäraste plattformen
- 79 % av svenskarna använder Youtube.
- Facebook är favoriten bland pensionärer.
- Tiktok växer mest av alla sociala medier 2023 (20 % ökning sedan 2022).
- Män föredrar Youtube och kvinnor föredrar Instagram.
- 27 % av svenskarna använder Linkedin.
- Instagram och Twitter/X används nästan lika mycket bland de födda på 1900-talet och de födda på 2000-talet.
De tre mest använda sociala medierna är Youtube, Facebook och Instagram. Youtube finns med som topp tre i alla ålderskategorier, och för samtliga åldersgrupper från 60-talister till 2010-talister är Youtube det allra mest använda sociala mediet. För 50-talister och äldre är Facebook mest populärt, med Youtube på andra plats.
Våra insikter
Youtube är alltså populärast i de flesta ålderskategorier, följt av Facebook och Instagram. Hur kan du nyttja Youtubes popularitet för att marknadsföra ditt företag?
- Bra organiskt innehåll på dina egna kanaler.
- Youtube-annonsering.
Rörligt material av hög kvalitet är väldigt viktigt för att lyckas med sin marknadsföring, oavsett om du vill använda materialet organiskt eller i din annonsering. Vi på Qase kan hjälpa dig med både filmproduktion och Youtube-annonsering, där din kampanjfilm når rätt målgrupp. Samma material kan självklart användas i annonser på andra plattformar – såsom Facebook, Instagram, Tiktok och Linkedin.
Många är negativt inställda till insamling av personliga data
- 53 % av befolkningen känner sig kränkta om någon samlar in deras personliga data på nätet.
- Unga kvinnor är mest positiva till riktad reklam.
- Den äldre halvan av befolkningen är mest negativt inställda till detta.
Våra insikter
Undersökningen visar alltså att drygt hälften av svenskarna känner sig kränkta om någon samlar in deras personliga data på nätet. Äldre och män tar mer avstånd mot detta, medan unga kvinnor generellt är mer positivt inställda till insamling av personliga data och riktad reklam.
Qase inställning till riktad reklam är att du som användare alltid ska äga valet att bli spårad, och det är viktigt att det följs av integritetsskäl. Att bli träffad av reklam i dagens digitala landskap är nästan oundvikligt, men när det görs på ett genomtänkt sätt, där man får chans att visa användaren relevant reklam baserat på beteendemönster och behov, så upplevs det ofta som positivt! För oss på Qase handlar det om relevans och en rimlig frekvens, att förstå vad och hur man annonserar, och att alltid använda insamlade data på ett korrekt och schysst vis.
Därför är det viktigt att verkligen säkerställa att den data du samlar in på exempelvis din hemsida alltid insamlas med samtycke. Bland annat måste du ha en korrekt uppsatt cookiehanterare som behandlar personuppgifter enligt regelverket GDPR, där varje besökare aktivt måste ge sitt samtycke, kan välja mer specifikt vad denne samtycker till och även kan dra tillbaka sitt samtycke vid senare tillfälle. Vi hjälper dig självklart med korrekt spårning enligt GDPR.
Om undersökningen Svenskarna och internet
Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget Novus, som samlade in data under januari och februari 2023. Majoriteten av denna data samlades in i en slumpmässigt rekryterad panel, där deltagarfrekvensen låg på 63 procent respektive 62 procent. Resultatet är även viktat mot Statistikmyndigheten SCB gällande ålder, kön, utbildning och geografi.
Här kan du läsa den kompletta rapporten Svenskarna och internet 2023.
Qase – en One-stop-shop för din digitala marknadsföring
Qase är en ”One-stop-shop” inom digital kommunikation, en fullservicebyrå som hjälper kunden med hela det digitala ekosystemet. Det innebär att du som kund aldrig behöver vända sig till flera olika aktörer. Vi erbjuder bland annat annonsering i sociala medier och på sökmotorer, film- och fotoproduktion, målspårning, webbproduktion och mycket annat – allt på samma plats.