Michaela Karman utsedd till vice vd för Qase
Den 1 oktober tillträdde Michaela Karman som vice vd för marknadsföringsbyrån Qase Digital AB. Hon utsågs av bolagets ägare Niklas Ulander, Mikael Tapper och Johan Palmblad.
Effektiva samarbeten, kunskapsdelning och driv
Michaela tillträdde som vice vd från den tidigare rollen som produktionschef på företaget. Sedan sin första anställning på Qase redan 2011 har hon bland annat arbetat som digital strateg och produktionsansvarig samt suttit med i ledningsgruppen sedan den formades 2021.
– Vår vision är att ha Sveriges nöjdaste kunder och vara Sveriges bästa arbetsplats, och det är det jag vill skapa. I min nya roll får jag ännu större möjligheter att utveckla Qase till vår fulla potential. Internt är mitt mål att skapa en organisation som ständigt utvecklas för att ligga i framkant med medarbetare som brinner för att lära sig nytt och som inspirerar och engagerar varandra genom tighta och effektiva samarbeten, kunskapsdelning och driv. Vi är ett gäng ödmjuka tävlingsmänniskor som jobbar hårt för att leverera bästa möjliga resultat för våra kunder och varandra och vi ska ha det väldigt, väldigt roligt på vägen, säger Michaela Karman, ny vice vd för Qase.
Nära samarbete mellan vd och vice vd
När behovet av en vice vd uppstod var det självklart för Qase vd och delägare Johan Palmblad att tillfråga just Michaela.
– Michaela som vice vd känns otroligt bra och är helt rätt satsning för verksamheten. När jag tillträdde som vd för tre år sedan så var mitt första mål att bygga en stark grund och en stark ledning. Från dag ett har Michaela byggt detta förtroendekapital hos mig. Hon är en lyhörd och beslutsam ledare med 100 procent omtanke, engagemang, driv och kärlek till företaget, kunderna och all personal. Med hennes förmåga att se alla delar som behövs för företagets styrning och tydligt kunna leda det vardagliga arbetet blir vi ständigt bättre och utvecklas varje dag, säger Johan Palmblad.
Fokus på Qase affär
Johan kommer framåt ta ett större fokus på sälj och Qase affär, och fortsätter sitt arbete som vd i nära samarbete med Michaela.
– Qase potential är enorm och vårt fantastiska dreamteam av medarbetare är den största anledningen till detta. Jag är väldigt stolt över det arbete vi har utfört hittills och med det engagemang och teamwork som finns under vårt tak är jag otroligt peppad på vad vi ska åstadkomma framåt. Det är få förunnat att ha en högsta ledning som tror på sina medarbetare på det sätt som vår ägartrio gör och jag är väldigt glad och tacksam över att få jobba ännu närmare Johan framåt. Vi är en bra kombo och han är en otrolig chef som jag lär mig väldigt mycket av, säger Michaela.
Från mitten på en isracingbana till vice vd
Michaela började sin resa på Qase som grafisk formgivare 2011, då företaget i huvudsak sysslande med evenemang. För stora kunder som Bandyfinalerna, Skandis Bike Weekend, Storvreta Innebandy, World Cup i bandy och Isracing-VM fick hon bland annat fixa med hemsidor, göra tidningsannonser, utföra enkäter och producera enorma mängder trycksaker.
– En gång fick jag stå i mitten på en isracingbana och försöka guida rysk press. Det var en utmaning! Evenemang var dock inte den lättaste branschen att bli lönsamma i och ett och halvt år senare lades den delen av verksamheten ner. På min sista dag var Niklas sista ord till mig ”jag lovar att vi kommer jobba med varandra igen en dag”, berättar Michaela.
Efter fyra år som marknadskoordinator på Cramos huvudkontor i Stockholm kom slutligen det efterlängtade samtalet från Qase medgrundare Niklas Ulander. Han undrade om Michaela ville komma tillbaka till Qase och starta upp Google Ads med dem.
– Då var jag höggravid med min första son och fick tacka nej. Jag svor för mig själv att jag missade chansen säkert en gång i veckan. Men på dagen ett år senare ringde han igen och ställde samma fråga. De hade väntat på mig och nu var jag redo!
Qase tar sin början som digital marknadsföringsbyrå
I april 2017 är Michaela tillbaka på Qase och tillsammans med sina kollegor formar hon företaget till en digital marknadsföringsbyrå.
– Den första tiden var jag ensam på leveransavdelningen och jag är väldigt stolt över att många av de kunder som jag på den tiden optimerade i Google Ads är kvar hos oss än idag. Lika så inom sociala medier-annonsering. Det var en rolig tid – bara jag och grabbarna! Till slut var även jag med i drömelvan efter allt fotbollssnack i kaffesoffan varje morgon.
Bara två år senare hade produktionsteamet vuxit till cirka 5–6 personer och företaget hade breddat sin produktportfölj ytterligare.
– Det jobbades hårt, kunderna strömmade in och jag optimerade annonsering som en galning. Utöver SEM och paid social erbjöd vi nu även SEO och utbildning i sociala medier. Efter min andra föräldraledighet kom jag i februari 2020 tillbaka som produktionsansvarig på Qase och vår tillväxtresa startade ordentligt. I januari 2021 blev jag produktionschef med personalansvar för Qase leveransavdelning som då bestod av cirka 20 personer, berättar Michaela.
En bransch i ständig utveckling och förändring
Michaela har jobbat med marknadsföring hela sitt liv och visste redan när hon var elva år att det var inom “reklam” som hon ville göra karriär.
– Jag var bombsäker på detta och det var mitt största intresse. En av mina första praktikplatser på mellanstadiet var på en reklambyrå och under högstadiet hade jag en enskild firma. Jag fick bland annat göra alla programblad och årstidningar för fotbolls- och innebandyföreningarna i Alunda och fick även uppdraget att designa veckovisa reklamblad för Ica Alundahallen. Direkt efter gymnasiet fick jag jobb som formgivare på min praktikplats inom nöjes- och restaurangbranschen i Uppsala och där startade min riktiga yrkesresa.
Parallellt med jobbet har Michaela bland annat läst kurser på Berghs samt byggt upp och drivit en egen e-handel inom smyckesbranschen.
– Jag har alltid varit nyfiken på att lära mig mer. Det bästa med marknadsföring är ju att det alltid förändras och utvecklas. Du blir aldrig fullärd och kan lära dig en massa nytt, varje dag. Att ha en grundutbildning inom design och kommunikation har varit en fördel i allt jag jobbat med och jag hade turen att få den redan på gymnasiet. Att driva en egen e-handel lärde mig extremt mycket om vilka utmaningar och behov som våra kunder har men också vilka oändliga möjligheter som finns bara man vet var man ska lägga krutet. Det var otroligt kul att som digital marknadsförare få testa på att driva en egen e-handel.
När hon tänker tillbaka på sin tid på Qase känner Michaela både stolthet och pepp inför framtiden.
– Jag är glad, stolt, peppad och tacksam. Jag tror inte alla älskar sin arbetsplats men jag gör verkligen det. Fråga min man – han börjar kanske tröttna på tjatet om Qase. Jag blir lycklig över de människor jag lärt känna och får jobba med varje dag. Qase betyder otroligt mycket för mig och har funnits som en trygg pelare genom många perioder i livet. Här har jag hittat vänner för livet och utvecklats på ett sätt jag aldrig annars hade gjort. Hit har jag åkt varje morgon i över åtta års tid och alltid utan söndagsångest.
Om Qase Digital AB
Qase Digital AB är en marknadsföringsbyrå med huvudkontor i Uppsala. Bolaget grundades 2008 och erbjuder idag marknadsföringstjänster inom hela det digitala ekosystemet till såväl lokala småföretagare som stora rikstäckande organisationer i Sverige och Norden.
År 2023 utnämndes Qase för fjärde året i rad till Gasellföretag av Dagens industri. År 2020 tilldelades Qase dessutom utmärkelsen ”Årets Gasellföretag” i Uppsala län, efter att bolaget ökat sin omsättning med 383 procent (4,4 MSEK 2016 till 21,6 MSEK 2019).
Qase har idag 37 anställda med kontor i Uppsala, Gävle och Karlstad, samt är ett certifierat Great Place to Work®.
– Efter väldigt många år på lokal och nationell marknad där vi hjälpt hundratals företag inom marknadsföring har vi en väldigt tydlig bild av hur vi vill jobba och samarbeta med våra kunder för att det ska bli som allra bäst. Vi vet att transparens, hjärta, god förståelse och ett stort engagemang är nyckeln till framgångsrika samarbeten och detta tummar vi aldrig på. Vi är proffs på det vi gör och jobbar alltid för att de insatser vi rekommenderar och utför ska skapa värde för kunden. En affär med Qase ska kännas bra i magen för båda – annars gör vi dem inte, säger vice vd Michaela Karman.