AI Overviews är här – nu är Google en AI-sökmotor

Det som vi tidigare kände igen som SGE (Search Generative Experience) har bytt namn till AI Overviews och slutligen rullats ut i de amerikanska sökresultaten. Under konferensen Google I/O gick sökmotorn själva ut med detta, tillsammans med en hel del ny info om den nya AI-modellen.

Vad är AI Overviews?

AI Overviews är alltså Googles senaste Gemini-modell, där AI-generade svar syns direkt i sökresultatet när du googlar. Det gäller inte alla slags sökningar, men när du exempelvis vill ha inspiration, svar på mer komplexa frågor eller svar på flera frågor samtidigt kan du snart förvänta dig ett AI-genererat svar och andra AI-funktioner allra högst upp i sökresultatet.

Målet med att integrera AI i sökmotorn är att förbättra användarupplevelsen i dessa sökningar, genom att snabbt leverera relevant information utan att användaren behöver klicka sig in på olika webbplatser. Du kan dessutom välja att få AI-svaret förenklat eller förklarat mer detaljerat direkt i sökresultatet.

AI-sökmotorn lanseras snart i Sverige

AI Overviews har ännu inte lanserats för allmänheten i Sverige, men eftersom det lanserades från och med 14 maj 2024 i USA bör det inte dröja länge innan AI-sökmotorn även når Europa.

Några stora förändringar från det vanliga sökresultatet:

  • AI genererar ett svar på din fråga direkt, utan att du behöver gå in på specifika webbplatser.
  • Det är AI-svaret som kommer synas allra längst upp i sökresultatet på dessa sökningar, inte annonser eller organiska resultat.
  • Till skillnad från i featured snippets, där Google i nuläget lyfter fram resultat från enbart en källa, kan AI-svaret komma från flera källor.
  • När du söker på exempelvis en slags produkt som du vill köpa så kommer varans pris, betyg och egenskaper synas direkt i sökresultatet.

SGE är nu AI Overviews

AI Overviews kallades alltså tidigare för SGE, Search Generative Experience. Googles SGE har sen ett tag tillbaka funnits tillgängligt experimentellt i Google Search Labs, men det har inte varit helt fastställt exakt hur det kommer fungera, vilka funktioner som kommer finnas, vilka slags sökningar som kommer generera AI-svar och hur SGE kommer påverka såväl SEO som den betalda annonseringen.

Nu är en del av dessa frågor besvarade, vilket påverkar både dig som jobbar med digital marknadsföring och dig som har anlitat en marknadsföringsbyrå. Kanske måste potentiella kunder och besökare snart scrolla lite längre ner för att se ditt företag eller hemsida i sökresultatet – även om det i nuläget är det resultat som visas allra först.

Skärmdump från Googles nya AI overviews
Skärmdump från Googles AI Overviews

Så påverkar AI-sökmotorn dig

Men med AI-sökmotorn kommer även stora möjligheter! Med rätt förutsättningar och optimeringar kan din sida bland annat bli en av de sidor som länkas som källa i AI-svaret allra högst upp. I och med denna uppdatering är det viktigare än någonsin att arbeta strategiskt med SEO, för att optimera alla förutsättningar att fortfarande vara starkare än konkurrenterna.

I det nuvarande, vanliga sökresultatet, jobbar Google kontinuerligt med att säkerställa att trovärdiga och bra sidor premieras och syns högt upp. För Google själva blir nu detta arbete med att minimera felaktig information ännu viktigare, eftersom det är dem själva som står som informationens avsändare i den nya rollen som AI-sökmotor. Att leverera bra, trovärdigt och korrekt innehåll ökar alltså troligtvis dina chanser att plockas upp av Google och bli en av de källor som det AI-genererade sökresultatet hänvisar till.

Sök med video

Google planerar dessutom att du snart ska kunna göra sökningar även med video, alltså att du skickar ett videoklipp där du exempelvis filmar ditt punkterade cykeldäck och frågar sökmotorn hur du lagar det. På så sätt kommer du inte behöva kunna exakt rätt termer för att lyckas beskriva ditt problem i text. AI Overviews kommer då ge dig svar på hur du lagar däcket steg för steg, och var du kan lära dig ännu mer. Denna funktion lanseras snart i Search Labs.  

Påverkan på den betalda annonseringen

Google har meddelat att du fortsatt kommer kunna se i Search Console vilka sökningar och sökord som ger dig klick och exponeringar in till webbplatsen, men du kommer inte kunna se vilka av dessa som kommer från AI-genererade svar och vilka som kommer från det ”vanliga” sökresultatet. Om du av någon anledning inte vill att dina sidor finns med i AI-svaren så kommer du kunna förhindra detta, men redan i den experimentella fasen av SGE har Google kunnat se att många källor i AI-svaret får in fler klick än de hade fått i det organiska resultatet.

Hur kommer AI på sökmotorn påverka den betalda annonseringen? Det återstår helt enkelt att se, eftersom det frontade AI-svaret oundvikligen gör att de betalda annonserna förlorar sin tidigare plats längst upp i sökresultatet på en hel del sökord. Enligt Google själva så kommer annonserna dock fortsatt att synas i utvalda delar av sökresultatet, på ungefär samma sätt som tidigare.

Sammanfattning:

  • Googles SGE har bytt namn till AI Overviews och börjat lanseras i USA.
  • Detta innebär att AI-genererade svar kommer att visas först i vissa sökresultat, inte annonser eller det organiska resultatet.
  • AI-svaren kommer främst att genereras på sökningar med mer komplexa frågor.
  • Användarna kan välja att få AI-svaren förenklade eller förklarade mer detaljerat direkt i sökresultaten.
  • Uppdateringen gör SEO och optimeringsarbete viktigare än någonsin, för att anpassa webbplatser till dessa förändringar i sökresultatet.
  • Webbplatser som optimerar sitt innehåll väl kan fortfarande få hög synlighet och trafik, särskilt som källor i AI-svaren.
  • Du får fortsatt tillgång till data om klick och exponeringar genom Search Console, även om du inte kan särskilja exponering från de AI-genererade svaren från det vanliga sökresultatet.
  • Google planerar även att implantera sök med video, där du får svar från AI-Overviews.
  • De betalda annonserna kommer att synas på ungefär samma sätt som de gör i det nuvarande sökresultatet, dock inte högst upp på sökningar med AI-svar.

Behöver du hjälp med ditt SEO-arbete?

På Qase håller vi oss ständigt uppdaterade kring de nya verktyg, AI-modeller och möjligheter som Google utvecklar, och vi ser framemot att ge ditt företag bästa möjliga förutsättningar att fortsätta växa organisk på Google. Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa ditt företag? Läs mer om våra SEO-tjänster eller kontakta oss idag!