Bra SEO kan gynna synlighet i ChatGPT

Enligt en undersökning som gjorts av den digitala marknadsföringsbyrån Seer Interactive finns en stark korrelation mellan vilka varumärken som omnämns i ChatGTPT och de varumärken som rankar högt hos sökmotorer som Google och Bing. Undersökningen syftade till att förstå vilka faktorer som påverkar varumärkens omnämnande i LLM’s (large language models). Genom att ställa 10 000 frågor inom branscherna SaaS och finans till ChatGPT fick man ett resultat som bland annat visade att:

  • Ranka på både Google och Bing korrelerar med omnämnanden i ChatGPT.
  • Multi-modalt innehåll som video och bilder har låg betydelse.
  • Backlinks tycks i princip inte ha någon påverkan alls.

Användaren i fokus

Även om ditt varumärke rankar högt hos sökmotorerna är det ingen garanti för att i högre utsträckning omnämnas i LLM-svar. En slutsats man däremot kan dra är att användaren alltid ska stå i fokus när du skapar innehåll för din webbplats. Se till att svara på användarens frågor och gör det enkelt för användaren att hitta svaren. Det premieras av både sökmotorer och ChatGPT, eftersom det är därför de finns till – de vill leverera bra svar till den som söker. Med andra ord: fortsätt jobba med din SEO, och om du inte gör det – börja idag!

ChatGPT Search + Bing = sant

I slutet av 2024 lanserade Open AI sin sökmotor ChatGPT Search, som av många ses som en potentiell utmanare till Google. ChatGPT Search är en inbyggd sökfunktion i ChatGPT där svaren på dina sökningar hämtas i realtid, främst från Bing. Genom att konversera med ChatGPT kan du filtrera och anpassa sökresultaten direkt utan att behöva göra en ny sökning, något som ger väldigt relevanta svar på din fråga. ChatGPT Search hämtar information från flera källor, men det är Bings index som levererar majoriteten av svaren på användarens sökfrågor. Även om Google fortfarande står för den klart största andelen av det totala söket är det inte orimligt att anta att allt fler kommer använda sig av ChatGPT Search framöver. Därför är det viktigare än någonsin att du säkerställer att ditt varumärkes synlighet på Bing är hög.

Marknadsandelar och användande idag:

  • Googles marknadsandel har minskat något, men de dominerar fortfarande sökmarknaden med en andel på cirka 90 %.
  • Bing ökar istället och har idag en marknadsandel på runt 4 %.
  • För ChatGPT Search finns ännu inga siffror, men då ChatGPT redan har mer än 300 miljoner användare i veckan kan man anta att ChatGPT Search snabbt kommer att ta andelar av sökmarknaden.

Säkerställ att din sida har bra synlighet

På Qase har vi lång erfarenhet av att optimera webbplatser för att nå bättre placeringar i sökresultaten, både genom SEO och SEM. Vi ser till att ditt innehåll är tilltalande för dina målgrupper och besvarar användarnas frågor – allt för att driva så relevant trafik som möjligt till din webbplats. Kontakta oss för att höra mer om hur vi kan hjälpa er att synas – i sökmotorer och i ChatGPT!