Vad är Social Search?

Social Search – att söka efter information direkt på sociala medier-plattformar i stället för att använda traditionella sökmotorer som Google, är ett snabbt växande fenomen. Vad innebär det för dig som marknadsförare eller företagare? Vi guidar dig genom vad Social Search är, hur det skiljer sig från traditionellt sök och vilka strategier som krävs för att synas i sökresultaten.  

Social Search är alltså begreppet för att söka efter information, inspiration och produkter direkt på sociala medier i stället för att vända sig till de traditionella sökmotorerna. Det kan exempelvis vara att söka på TikTok för att få en videoguide om hur man lagar något som gått sönder, söka på Instagram för att utforska ett resmål eller söka på Pinterest för att hitta inspiration till nästa klädinköp i stället för att söka på Google.

En stor anledning till varför Social Search vuxit så mycket under de senaste åren är helt enkelt för att plattformarnas algoritmer har utvecklats ännu mer. Detta är särskilt relevant eftersom sökintentionen på sociala medier ofta är att hitta innehåll och rekommendationer baserat på vad andra användare delar och tycker. På grund av algoritmerna är sökresultatet på många sociala medier-plattformar mer personligt och individanpassat än vad det är på sökmotorer, vilket gör att plattformen förstår dina sökintentioner och preferenser. Och ju nöjdare vi är med svaren vi får, desto troligare är det också att vi använder plattformen för att söka igen.

Ett nytt slags sökresultat

Det är framför allt de yngre generationerna – Gen Z och millennials – som använder Social Search. Fenomenet har framför allt vuxit på grund av TikTok, vilket tros bero på flera faktorer – bland annat att du får ett visuellt tilltalande sökresultat i form av komprimerade videor samt att innehållet redan är anpassat utifrån dina algoritmer och vad du troligtvis vill hitta. Något som skiljer TikTok från exempelvis Instagram och Facebook är att innehållet på TikTok främst består av nytt innehåll från (för oss) främmande kreatörer, inte av innehåll från våra vänner, influencers eller andra stora konton. På många sätt liknar TikTok YouTube, en plattform som användare länge har använt för att söka efter exempelvis utbildande innehåll, underhållning eller specifika DIY-tips.

Så skiljer sig Social Search från traditionellt sök

Skillnaderna mellan Social Search och traditionellt sök ligger i både sökintentionen och resultatens format. Till skillnad från på traditionella sökmotorer, där sökningar ofta är inriktade på att lösa större problem eller svara på specifika frågor, är Social Search mycket mer trendkänsligt och ofta fokuserat på nischade ämnen. Dessutom används Social Search till större del för att upptäcka något nytt, få rekommendationer och inspireras – inte för att få konkret information.

Men det finns även flera likheter mellan Social Search och traditionella sökmotorer. För båda söktyperna handlar det om att förstå användarens sökintention och leverera relevant innehåll för detta. Precis som vid traditionell sökordsoptimering är analys och strategi viktigt för att nå synlighet och på både sociala medier och traditionella sökmotorer handlar det om att skapa attraktivt och engagerande innehåll som möter användarens behov – vare sig det är genom en kort video på TikTok eller ett blogginlägg på din webbplats.

Optimering för Social Search kräver en dynamisk strategi som är både engagerande och anpassad till plattformens format och publik. I grunden handlar det om att optimera utifrån vad användarna faktiskt söker efter – precis som vid sökordsoptimering på sökmotorer. Det är även viktigt att optimera innehållet utifrån hur plattformen fungerar och indexerar, vilket exempelvis kan innebära att skriva undertexter och göra voice overs till dina videor, använda relevanta alt-texter och arbeta för att hela kontot ska få auktoritet inom ämnet.

För att lyckas nå synlighet genom Social Search behöver man också anpassa innehållet utifrån snabba förändringar i användarnas intressen och plattformarnas algoritmer. Det handlar till stor del om att vara tidig med att utnyttja nya funktioner och trender på plattformarna, och att skapa innehåll som ständigt engagerar och skapar värde för följare. För den som lyckas innebär det en möjlighet att plötsligt kunna konkurrera om exponering på lika villkor, även utan många följare och likes sedan innan.

Sammanfattning

  • Social Search innebär att söka information direkt på sociala medier i stället för via traditionella sökmotorer som Google.
  • Algoritmerna på sociala medier gör sökresultat mer personligt och individanpassat än resultatet på sökmotorer.
  • Social Search är mer trendkänsligt och fokuserar ofta på nischade ämnen och rekommendationer.
  • Det är främst de yngre generationerna som använder Social Search aktivt, och det används framför allt på TikTok.
  • För att synas krävs innehåll som är anpassat till plattformens format och användarnas beteenden.
  • Social Search ger även mindre konton möjlighet att konkurrera om exponering genom att skapa engagerande och relevant innehåll, även utan ett stort antal följare.

Vill du stärka din närvaro på sociala medier?

På Qase kan vi hjälpa dig att bygga en stark närvaro på både sociala medier och sökmotorer. Vi ser till att ditt innehåll och dina annonser når rätt målgrupp och kan hjälpa dig med bland annat sociala medier-annonsering, SEO, SEM och utbildning i sociala medier. Självklart kan vi även ta fram en ny grafisk profil och det film– och fotomaterial som du behöver för att lyckas med ditt innehåll. Läs mer om våra tjänster eller kontakta oss så berättar vi mer!