Upplands Bilforum

Upplands Bilforum är idag en av Sveriges ledande Kia-återförsäljare, med en lokal marknadsandel på över 20 % i Uppsala. Det innebär alltså att mer än var femte ny bil som säljs i Uppsala är en Kia. Verksamheten är diversifierad och utöver nybilsförsäljning erbjuder Upplands Bilforum även inköp och försäljning av begagnade bilar, verkstad för samtliga bilmärken, däckservice med däckhotell samt bilrekond. Verksamheten omsätter över 700 MSEK och är därmed Uppsalas största enskilda bilhandlare.

DesignDisplayannonseringFilmproduktionMålspårning & AnalysRadioReklambilder & FotoSEMSEOSociala medierVideoannonseringWebbutveckling

Bakgrund

Samarbetet mellan Upplands Bilforum och Qase inleddes redan år 2017. Idag levererar Qase inom samtliga av våra tjänster och fungerar som bolagets externa marknadsavdelning. Med en tydlig strategi, röd tråd genom all kommunikation och ett stort förtroende från kunden har marknadsarbetet visat goda resultat och bidragit till Upplands Bilforums ökade omsättning och självklara plats på marknaden.

En extern marknadsavdelning

Upplands Bilforum har alltid varit offensiva inom marknaden och testat många aktiviteter inom såväl sponsring och CSR som traditionell varumärkesannonsering. Det som saknats historiskt är tydliga långsiktiga strategier, den ”röda tråden” och ordentlig uppföljning/analys av de insatser som genomförts. Man har heller inte haft den kunskap som krävs för att fullt ut arbeta i det digitala landskapet.

Under 2017 inleddes samarbetet med Qase, som därefter vuxit i takt med att bilförsäljningen ökat. Idag har Qase 13 stycken medarbetare som arbetar löpande för Upplands Bilforum, inklusive en projektledare som rapporterar till marknadsansvarig och vice vd. Qase levererar inom samtliga tjänster som vi erbjuder, vilket i praktiken innebär att Qase är Upplands Bilforums externa marknadsavdelning.

Upplands Bilforum

13,89 %

Total konverteringsfrekvens på hemsidan (digitala leads)

2 123 678 st

Videovisningar på sociala medier

903 726 st

Interaktioner med Facebook och Instagram

+ 21,0 %

Procentuell ökning av sökvolym på varumärket

Siffrorna avser 2021 till 2023, sökvolym jämförelse per månad med samma månad föregående år.

Strategi

I början av samarbetet med Upplands Bilforum fokuserade Qase på SEM och paid social. Vi fokuserade främst på att kommunicera bolagets utbud och tjänster – ett mål som vi även arbetar med idag men i mycket större omfattning. Inom branschen såg vi många lokala konkurrenter, ofta med stora nationella kedjor i ryggen som hade ett tydligt grafiskt manér och ”stora kostymer”. Vi såg då möjligheten för Upplands Bilforum att sticka ut som personlig, lokal aktör.

Ny grafisk profil och ny hemsida

Ett stort arbete med att förnya Upplands Bilforum startades, där vi tog fram en ny grafisk profil, ny logotyp och ny hemsida. Allting skapades utifrån den marknadsstrategi som vi satt sedan tidigare. Målen i strategin innefattade att öka bilförsäljningen via digitala leads, vara top of mind samt att skapa ”tryck i marknaden”.

Filmproduktion

Under åren har Qase, bland annat, producerat en serie filmer där Upplands Bilforum har fått visa upp sin verksamhet, sina tjänster och framför allt – sin personlighet. Allt med en röd tråd genom all kommunikation. Strategin är att fortsätta bygga och förvalta den positiva våg som dessa insatser bidragit till. Resultatet visar att varumärkesarbetet har gynnat alla våra marknadsinsatser, då fler söker, känner igen annonserna och konverterar. 

”Vår strategi är att fokusera på försäljning och service av bilar, och ta extern hjälp när det gäller marknad. Det sker otroligt mycket på vår marknadsavdelning utan att vi behöver vara spindeln i nätet. Tack vare effektiva samarbeten, som med Qase, kan vi fokusera på vår affär medan de tar hand om kommunikationen med vår målgrupp.”

Michael Rasi Vice VD, Upplands Bilforum

Relationer är allt för oss på Qase, så varför inte starta en nu? Låt oss hjälpa dig med marknadsarbetet.