Infinite scroll tas bort från sökresultaten
Google har nyligen meddelat att infinite scroll, även känt som continuous scroll, försvinner från sökresultaten. Infinite scroll är funktionen som gjort att du automatiskt har kunnat skrolla genom flera sidor av sökresultatet utan att aktivt behöva klicka dig vidare till sida 2 och vidare. För dig som googlar på en dator är infinite scroll redan borttaget och inom kort kommer samma uppdatering på mobila enheter.
Innehållsförteckning
Om infinite scroll
Infinite/continuous scroll infördes av Google 2021 som en funktion där upp till fyra sidor av sökresultatet laddades automatiskt när du som användare skrollade ner. Syftet med att införa denna funktion var att förbättra användarupplevelsen och göra det enklare att hitta relevant information utan att behöva klicka sig vidare till nästa sida. Under de senaste åren har du som vanlig användare troligtvis inte märkt när du har skrollat tillräckligt länge för att egentligen ha hamnat på nästa sida av sökresultatet.
Nu har Google alltså beslutat att återgå till att visa sökresultaten uppdelade på flera sidor. Detta har redan implementerats på desktop (dator) och väntas ändras på mobila enheter inom kort.
Hur påverkar detta din synlighet på Google?
Google hävdar att ändringen görs för att förbättra hur snabbt sidan laddas in och därmed öka användarnöjdheten. Många experter inom SEO och SEM är dock skeptiska till detta och misstänker att den verkliga anledningen till förändringen är för att infinite scroll har haft en negativ påverkan på den betalda sökannonseringen, eftersom fler organiska resultat visats automatiskt.
Denna uppdatering kan innebära att din webbplats synlighet i sökresultaten kommer att förändras. Eftersom uppdateringen troligtvis leder till att färre användare orkar klicka sig vidare till nästa sida kommer webbplatser som rankar högt på första sidan av sökresultatet sannolikt behålla sin synlighet, medan de som syns på sida 2 och senare sannolikt kommer få färre klick än tidigare. Däremot kan det samtidigt leda till ökad trafik för den betalda sökannonseringen, särskilt för annonserna på sida 1.
För företag som vill synas både organiskt och via betald annonsering är det alltså viktigt att anpassa sina strategier utifrån att infinite scroll försvinner.
Vi optimerar dina förutsättningar
På Qase kan vi hjälpa dig att optimera din webbplats och förbättra din synlighet på Google, både organiskt och via betald sökannonsering. Våra tjänster inom SEO och SEM är utformade för att säkerställa att din webbplats har rätt förutsättningar att ranka högt i sökresultaten på relevanta sökord och att dina annonser når rätt målgrupp.