Varför du ska tänka på Google Analytics 4 redan nu!
Från och med juni 2023 kan du inte längre använda Universal Analytics, som varit standardversionen av Google Analytics ända sedan 2012. Nu måste du implementera nya Google Analytics 4 för att kunna fortsätta se statistik över besökarna på din hemsida.
Men det finns faktiskt flera anledningar till att bry sig om Google Analytics 4, eller GA4 som det också kallas, redan nu. Låt oss på Qase förklara varför!
Vad är Google Analytics?
För det första, vad är egentligen Google Analytics? Kanske har du stenkoll på det själv redan, eller så känner du dig tryggare med att låta någon annan analysera din data och se till att allting fungerar. Oavsett hur bra koll du har på själva verktyget, så är det viktigt att du vet hur värdefullt Google Analytics är för din hemsida.
Google Analytics är ett verktyg som mäter och analyserar statistik och användning av olika slag på hemsidor.
- Hur många besökare har din hemsida?
- Bor de i rätt del av landet?
- Fick din e-handel fler besök efter en viktig kampanj?
- Hur många personer la en viss vara i varukorgen och hur många scrollade bara halvvägs ner på sidan?
Sådan slags data är otroligt värdefull för dig, nästan oavsett vad du har för verksamhet. Med hjälp av statistiken du får kan du se vad du gjort rätt när det går bra, och vad du kan ändra på när det går sämre. Genom att ta del av Google Analytics resultat lär du dig både om din hemsida och om besökarna på den. Kanske tillhör hemsidebesökarna en helt annan målgrupp än du trodde? Kanske anledningen till att ingen handlar en viss produkt är för att knappen inte funkar?
Med hjälp av Google Analytics kan du lära dig mycket viktig information som du kan använda dig av när du vill att ditt företag ska växa.
Vad är nytt med Google Analytics 4?
Så varför är Google Analytics 4 så viktigt? Jo, Google Analytics 4 är inte bara en vanlig uppdatering av mjukvaran, utan till viss del ett helt nytt system. GA4 kommer med flera nya smarta funktioner som gör analyserna både tydligare och smartare. De tydligaste förändringarna mellan Universal Analytics och GA4 är att:
- GA4 inte längre hämtar in IP-adresser i sin datalagring. Syftet med det är att skydda den data som hämtas in om respektive användare. I Universal Analytics var du tvungen att manuellt slå av lagringen av IP-adresser.
- Allt som spåras i GA4 är en ”händelse”, jämfört med Universal som bröt ner allt till ”sessioner”. Varför är det så bra att spåra allt i händelser då? Jo, det gör det enklare för oss att följa hela kundresan och analysera varje del av händelseströmmen.
- GA4 spårar automatiskt ett flertal händelser utan att du manuellt måste sätta upp dessa. Några exempel på händelser som spåras automatiskt är sidvisningar, köp i e-handel, nedladdning av filer, och mycket mer!
- Du kan spåra både din app och hemsidas trafik på ett och samma ställe i GA4. I Universal behövde du två separata verktyg för att hämta in den informationen.
- GA4-gränssnitten är uppdelat i färre flikar jämfört med Universal Analytics, vilket gör det enklare att hitta vad man letar efter. Det är också lättare att förstå sig på den data som visas i verktyget, även om man inte är ett proffs på statistik.
Det finns alltså ingen anledning att vänta med att implementera Google Analytics 4!
Spara ner din tidigare data från Google Analytics
Slutligen finns en viktig anledning till varför du måste tänka på GA4 redan nu, åsidosatt alla nya smarta funktioner. När systemet helt övergår till Google Analytics 4 i juni 2023 försvinner nämligen all din tidigare data. Om du däremot ser till att implementera Google Analytics 4 i god tid, kan du se till att spara ner och föra över all din tidigare statistik utan att riskera att något försvinner. Att kunna se och jämföra med tidigare data har du stor nytta av, och du vill inte behöva börja om från noll!
Låter det krångligt? Våra experter på Qase löser gärna allt som har med Google Analytics 4 och målspårning åt dig. Vi implementerar GA4, analyserar din data, och ser till att du når dina mål .