AI Overviews lanserat i Sverige – så påverkas söket och din synlighet

Nu är det officiellt: Googles AI Overviews är lanserat i Sverige! Sedan i fredags kan man nu få ett AI-genererat svar om du gör ett sök inkognito, inte inloggad på Google vilket är första steget i utrullningen på svenska marknaden. Vi träder härmed in i en ny era för hur vi söker information på internet, där Googles sökresultat får en helt ny struktur. Med hjälp av generativ AI får användare snabba och sammanfattade svar på sina frågor direkt i sökresultatet. Men vad innebär det egentligen för dig som har en hemsida, driver en e-handel eller på andra sätt arbetar med digital marknadsföring? Här går vi igenom vad AI Overviews är och vad det kan innebära för den svenska marknaden.

P.S. Vi har tidigare skrivit om lanseringen i USA och hur det påverkar sökbeteendet på den marknaden.

AI Overviews = AI-genererat svar direkt på Google

Med AI Overviews (tidigare kallat ”Search Generative Experience, SGE”) visar Google dig ett AI-genererat sammandrag direkt i sökresultatet. Sammandraget visas högst upp på sidan och ger dig ett snabbt svar baserat på information från flera webbplatser.

Istället för att klicka dig vidare via olika länkar kan du alltså snabbt få en överblick, dessutom med tydliga källhänvisningar längst ner i svaret. Det här innebär en stor förändring i varumärkens synlighet på Google.

AI Overviews visas i första hand vid sökningar där du vill ha djupare svar, som exempelvis instruktioner eller omfattande svar på mer komplexa frågor. Det är sökningar som ofta görs i toppen av köptratten, där användaren söker kunskap snarare än att direkt vilja genomföra ett köp.

Vad innebär lanseringen för svenska webbplatser?

Som med alla förändringar behöver man anpassa sig för att hänga med på tåget, så även med AI Overviews. Webbplatser och varumärken kommer behöva anstränga sig för att förtjäna sin plats i sökresultaten, något som i och för sig alltid gäller: allt handlar ju i slutändan om att ge användaren så bra svar och information som möjligt. Men här följer några utvalda punkter som troligtvis blir extra viktiga att tänka på nu:

  • Sidor som refereras i AI Overviews får ökad synlighet, men troligtvis betydligt färre klick, eftersom svaret presenteras direkt i sökresultaten. I vissa fall från USA kan vi se ett tapp på upp till 40 % i minskad trafik.
  • Satsa på innehåll som tydligt besvarar sökfrågor och använd rubriker och stycken som är lättlästa och koncisa.
  • Bygg auktoritet och förtroende genom att skapa trovärdigt och kvalitativt innehåll inom för din bransch relevanta ämnen.
  • Använd schema markup (strukturerad data) som FAQPage, Article eller WebPage för att hjälpa Google förstå och tolka din sidas kontext.
  • Håll koll på impression- och klickdata i Google Search Console för att upptäcka om din sida visas i AI Overviews.
  • Se till att jobba med long tail sökord eftersom sökningarna troligen kommer bli mer specifika än de är idag.

På Qase har vi länge följt utvecklingen av AI i sökresultaten, och vår SEO-tjänst bygger redan på strategier som stärker din synlighet i både traditionella och AI-drivna sökresultat. Har du inte börjat jobba aktivt med din SEO än, är det hög tid att göra det nu.

Framtiden – nu är den här

I slutet av 2024 lanserades ChatGPT Search, som gjorde det möjligt att söka svar på ett nytt sätt genom att i realtid kunna filtrera och anpassa sökresultaten utan att behöva göra en ny sökning. Många såg det som en möjlig Googledräpare. Men med AI Overviews intåg blir incitamentet att byta plattform mindre, och en trolig konsekvens blir att Google behåller många användare.

Med AI Overviews går nu Google från att vara en fördelare av trafik till att bli en plattform där du får direkta och ingående svar. Vi som jobbar med digital synlighet behöver därför tänka nytt – det kommer framåt handla alltmer om att förtjäna förtroende och topical authority, snarare än att ranka på utvalda sökord. Det gäller generellt för alla branscher, men sedan AI Overviews lanserades har det blivit tydligt att vissa branscher visas i de AI-genererade svaren i högre grad än andra.

I en artikel som Search Engine Land publicerade i december 2024 kunde man konstatera att branscher som fått ökad synlighet i AI Overviews var bland andra:

  • B2B-teknik
  • hälsa
  • utbildning
  • försäkringar.

Hur det kommer se ut i Sverige finns det ännu inget facit för, men att det är en spännande tid som vi inom digital marknadsföring lever i råder det inga tvivel om!

Sammanfattning

  • AI Overviews är lanserat i Sverige och förändrar hur information visas i Googles sökresultat, med AI-genererade svar högst upp på sidan.
  • Informationssökningar triggar AI Overviews, inte köpsök
  • För att synas i AI Overviews krävs fortsatt relevant och trovärdigt innehåll, med fokus på EEAT, topic authority och tydligt formulerade svar.
  • Strukturerad data blir allt viktigare för att Google ska förstå din sida och kunna välja rätt källor att visa i sökresultaten.
  • Sökningar inom vissa områden och branscher visas i högre utsträckning i AI Overviews.

Vill du synas i framtidens sökresultat?

På Qase är vi alltid uppdaterade kring den senaste informationen från Google och andra sökmotorer. Med tjänster som SEO, SEM och webbutveckling hjälper vi dig att få fler affärer via Google. Kontakta oss idag så ser vi över din synlighet i det nya söklandskapet tillsammans.