90 år med svensk radio
I dag lyssnar 6 av 10 svenskar på radio varje dag. Det är därför en av landets största kanaler för marknadsföring, och mycket attraktivt alternativ för företag som vill nå ut till sina kunder. Början av ett nytt år är en bra tid för reflektion, och i det här inlägget tittar vi tillbaka på svensk radios historia och hur den kommersiella inriktningen började.
När började kommersiell svensk radio?
Det var Svenska Radioaktiebolaget (SRA) som började den kommersiella sändningen av svensk radio redan på början av 1920-talet. Då fanns det redan över 500 radiokanaler i USA, och SRA blev bildat av fem företag (inklusive AGA och L.M. Ericsson) som var intresserad av teknologin och vidare utveckling i Sverige.
Efter att det italienska företaget Marconi, som byggde radioutrustning, gick in som delägare 1921 blev det möjligt för SRA att dra igång med sina egna rundradiosändningar. I två timmar per dag mellan 1923 och 1924 blev svensk radio för första gången kommersiell och oberoende. Detta ändrades dock med Radiotjänst och deras monopol.
Radiotjänst och monopolen på svensk radiosändning
Om du lyssnar på radio har du sannolikt lyssnat på Sveriges Radio någon gång. Detta är SR-kanalerna, som alla ingår i ett skattefinansierat medieföretag. Det du kanske inte visste var att Sveriges Radio, då under namnet Radiotjänst, redan 1924 fick monopol på radiosändningar i Sverige.
Det satte stopp för den tidigare kommersiella och oberoende strukturen som SRA hade påbörjat två år innan. Och den svenska statens monopol på rundradio bestod hela vägen fram tills 1960-talet. I de nästan fyra decennier tills dess hade alltså radio varit reklamfri. Men oppositionen började tröttna på den rigida strukturen.
Radio Nord – svensk radios kommersiella piratradio
Under 1961, med stöd från två amerikanska investerare började sändningen av Radio Nord av finlandssvensken Jack Kotschack. Monopolet till Sveriges Radio var endast gällande på svensk mark. Genom att sända från en båt i Stockholms skärgård, utanför den territoriella zonen förbigick Kotschack monopol-lagen.
Motståndare kallade Radio Nord för en piratradio; en olaglig sändning som borde stoppas. Kanalen fortsatte dock att sända i väl över ett år – dygnet runt och med täckning över hela Mellansverige. Sändningarna bestod av nyheter, sport, musik och reklam. Efter riksdagen gick emot initiativet för att upprätthålla monopolet stängde Kotschack ner Radio Nord. Det här blev däremot början av slutet för svensk radios statliga monopol.
Närradio och början på kommersiell radio i Sverige
Efter lite mindre än två decennier till öppnade Sverige upp för närradiostationer som spridde sig snabbt över hela landet. Dessa gick i början under samma bestämmelser som Sveriges Radio, och var därför förbjudna från att sända reklam. Eftersom kontoren låg på så många geografiska platser blev det dock svårt att införliva lagen när stationerna började sända reklam som en del av sina scheman.
Tre år efter Radio Nova började sända reklam olagligt på sin närradiostation blev det som kallas för Privat lokalradio (PLR) tillåtet i Sverige. Fler och fler kanaler och stationer började sända på PLR-tillstånden som blev utskrivna, och lyssnarsiffrorna steg. Till slut fanns det ingen annan lösning än att öppna upp för kommersiell svensk radio i hela landet.
Reklam i svensk radio i dag
Svensk kommersiell radio har växt enormt efter reklam blev tillåtet. När inkomsten kommer från reklam som når ut till miljontals människor kan man satsa på program med större risk. Då behöver man inte göra samma avvägning som statsägda stationer behöver – alltså de som finansieras med skattepengar.
På Qase samarbetar vi med Bauer Media som driver Sveriges största nätverk för radio med Mix Megapol och NRJ som flaggskeppskanaler. Här har du möjlighet att nå ut till din idealkund på ett av Sveriges äldsta och mest spännande medium, som fortfarande håller i befolkningens uppmärksamhet i dag.