Nyckeln till Qase framgång – en involverande kultur
De senaste åren har marknadsbyrån Qase växt med ytterligare kontor i flera städer, från 13 till 41 medarbetare de senaste två åren, och ökat omsättningen från 4,4 miljoner år 2016 till över 50 miljoner prognostiserat för 2022.
– För att vara bland Sveriges snabbast växande och mest lönsamma företag behöver vi ha en arbetsmiljö på topp, säger Johan Palmblad, VD på Qase.
För Qase, som har blivit tilldelade tre DI Gasell-utmärkelser i rad, är det hjärta, själ och handlingskraft som ligger bakom framgångarna.
– Ledarskap betyder olika för alla. För mig handlar det om att vara en förebild som inspirerar och coachar till gemensamma framgångar. Att ge medarbetarna rätt förutsättningar och mandat att få flyga själva med eget ansvar, och sen stötta och lyfta i med- och motgång. Visa med kraft och handling att du genuint tycker om och värdesätter alla kring dig, säger Johan Palmblad, VD och partner på Qase.
En trygg arbetsplats där alla kan vara sig själva
Efterfrågan på digital kommunikation är fortsatt hög. Qase erbjuder sina kunder en affärsmodell som bygger på kunskap och trygghet för en lyckad digital affär.
– Det fina med förtroende är att du inte kan köpa det. Du måste förtjäna det, och det tycker jag att vi gör.
Enligt Johan är det enkelt att vara en trygg kompis för det lokala företaget med ett genuint och förtjänat förtroende.
– Det gör vi genom att vara en trygg arbetsplats där alla kan vara sig själva, mår bra och får utvecklas. Roligast på Qase är att jag inte behöver göra saker som jag inte står för till 100 %. Jag får arbeta med personer som strävar åt samma mål, som vill utvecklas. Grunden bygger på mjuka värden. Det goda resultatet är en följd av det.
Nöjda medarbetare är lönsamt för företag
Forskning visar att medarbetare som mår bra på sin arbetsplats presterar bättre. En stor del av vår vakna tid spenderas på arbetsplatsen. Därför är sammanhållning och bra stämning prioriterat på Qase.
– Arbetet är en så betydande del av våra liv. Vi är skyldiga oss själva att må bra och ha roligt på arbetet. Det ska vara utvecklande, vi ska kunna vara oss själva, göra bort oss och fortfarande känna oss trygga.
Johan menar att det är viktigt att skapa en arbetsmiljö där man kan fråga om allt och känna att det är okej att misslyckas.
– Det är mitt jobb att skapa den miljön. Självklart ställer vi krav på leverans, men leveransen är ett resultat av hållbar arbetsmiljö, säger Johan Palmblad.
Struktur och ordning, rock’n’roll och glädje genomsyrar arbetsmiljön. Alla vet vad de har för roll och vilka mål som ska nås för att bygga en vinnande organisation.
Tackrutor, träning, kompetensutveckling och fest – under arbetstid
Välmående är naturligt och självklart på Qase. På måndagar finns det möjlighet att träna i grupp med en PT, på eftermiddagar är det gemensam kaffestund. Varje måndagsmöte har en stående tackruta där olika personer och handlingar lyfts. Det finns en grupp som ansvarar för att planera AW och roliga temadagar. Även kompetensutveckling och lekar står på agendan – under arbetstid.
– Vi har gemensamma aktiviteter under arbetstid för att alla ska ha möjlighet att vara med. Vi skapar forum som bygger gemenskap och umgänge och ser det som en självklar investering för välmående. Mitt fokus är att skapa en arbetsplats där vi har roligt, mår bra och utvecklas – då gör alla ett bra jobb och vill vara kvar.
Nya kollegor bidrar med ny kunskap
I en ständigt föränderlig bransch med nya lagar, plattformar och växlande algoritmer gäller det att vara i framkant. På Qase välkomnas nya idéer och det är viktigt att testa sig fram även om man ibland råkar göra fel.
– Vi söker alltid fler härliga kollegor med nya erfarenheter och kunskap. Vi måste våga prova nya saker. Vi välkomnar kontinuerligt både praktikanter och arbetsansökningar. Jag fokuserar på potential snarare än erfarenhet och utbildning. Med nyfikenhet och driv kommer man långt, säger Johan.
Det finns alltid en tydlig plan för studenter som söker praktik på Qase.
– Studenterna ska få en bra upplevelse och lära sig branschen men också få bidra med sina erfarenheter och kunskap. Vi har tagit fram en On Boarding-process som säkerställer att både nya kollegor och studenter får den bästa möjliga upplevelsen.
Fokus på arbetsmiljö för att expandera verksamheten
Johan Palmblad rekryterades som VD till Qase under 2020 med målet att expandera verksamheten. Hans största fokus blev medarbetarna och arbetskulturen. Medarbetarna är företagets i särklass viktigaste tillgång och resurs, menar Johan.
– Vi har gemensamma möten varje måndag för att involverade alla i verksamheten: vad som sker, hur det ligger till och vad planen är. Medarbetarna är involverade i verksamhetsutvecklingen och vi sätter värdeord och mål tillsammans. Visionen är tydlig. Information skapar trygghet så jag informerar hellre för mycket än för lite, även om vissa delar kanske mest berör en ledningsgrupp.
Värdeorden och medarbetarnas engagemang lyser ut till kunderna. Det ligger stort värde i att ha roligt, men också i att leverera resultat.
– Genom att ha rätt kompetens och ge rätt förutsättningar för medarbetarna att göra det de brinner för, vara innovativa och få utvecklas – då skapar vi en bas som får företaget att flyga. Vi har kommit långt, men inte i mål. På Qase är vi alltid stolta, men aldrig nöjda.
One-stop-shop – en helhetslösning för kunden
Qase är en ”One-stop-shop” inom digital kommunikation, en fullservicebyrå som hjälper kunden med hela det digitala ekosystemet. Det innebär att kunden aldrig behöver vända sig till flera olika aktörer. Qase erbjuder bland annat webbproduktion, design, annonsering i sociala medier och på sökmotorer, sökordsoptimering, textproduktion och mycket annat – allt på samma plats.