Svenskarna och internet 2022 – Förstå din målgrupp
Årets rapport om ”Svenskarna och Internet 2022” av Internetstiftelsen publicerades äntligen igår. Vi har valt att sammanfatta delar av den matiga rapporten på 299 sidor för att ni enkelt ska få en bra överblick om hur svenskarnas internetanvändning ser ut.
OBS: Något som kan vara viktigt att ta med sig är att datan som rapporten bygger på är insamlad under januari och februari 2022. I den digitala värld som förändras konstant kan viss data redan ha kommit att ändras nu fram till oktober.
Med det sagt så finns det otroligt mycket värdefullt i rapporten som fortfarande är aktuellt och som företag bör hålla koll på. Under pandemin såg Internetstiftelsen en ökning av internetanvändandet och sociala medier. Den trenden håller fortsatt i sig och erbjuder gemenskap, lärande och affärer.
Fem övergripande insikter och tips att hålla koll på
- 94% av svenskarna använder internet och 90% gör det dagligen.
- Fler män än kvinnor undviker att använda sociala medier på grund av integritetsskäl.
- 4 av 5 pensionär använder internet.
- Fler yngre följer influencers på nätet.
- 4 av 10 följer varumärken och företag i sociala medier, särskilt 90-talister. Instagram och Facebook är de plattformarna som flest väljer att följa företag på. Det är jämförelsevis väldigt få som följer företag på Tiktok, Snapchat och Youtube.
Svenskarna på sociala medier
- De tre största plattformarna är YouTube, Facebook och Instagram.
Fler kvinnor använder plattformarna Pinterest, Snapchat, Instagram och Facebook.
Fler män använder plattformarna Youtube, Twitch och Reddit. - Cirka hälften av användarna lägger upp eget material.
Kvinnor lägger i en större utsträckning än män ut eget material, främst på Instagram.
Män lägger främst ut eget material på Facebook. - 88% av användarna tittar på andras inlägg på Instagram.
55% av användarna tar del av innehåll på Stories på Instagram och 25% tittar på Reels. - Bland den yngre generationen är TikTok och Snapchat de största plattformarna.
9 av 10 kollar på Tiktokers som de inte känner, influencers och andra. TikTok används för konsumtion medan Snapchat används för att interagera med vänner. - Hälften av 00-talisterna använder TikTok dagligen.
Knappt 20% lägger ut eget material på TikTok. Vår teori är att detta kan bero på att många tycker att det är svårare, mer tidskrävande eller för personligt att skapa rörligt material i relation till bilder.
Säkerhet och integritet på internet
- 4 av 10 begränsas av teknikens svårigheter.
Främst upplever många att tekniken känns begränsande, bland annat UX vänlighet, molnlagring, branschspråk, felmeddelanden, tillgänglighet. - 8 av 10 skyddar sin personliga integritet på nätet.
Många gör medvetna val och bockar av platsinformation, tillgång till kontakter eller undviker att uttrycka åsikter i sociala medier bland annat för att skydda sin personliga integritet. - Var fjärde internetanvändare väljer bort cookies.
Rapporten visar att fler män än kvinnor skyddar sin integritet och klickar bort cookies, det gäller alla åldrar. Det visar sig också att yngre skyddar sin integritet i högre grad än äldre. - Fler män än kvinnor undviker att använda sociala medier på grund av integritetsskäl.
Kvinnor postar oftare, har större nätverk & chattar med vänner. - Var 5:e pensionär undviker att e-handla.
På grund av rädsla att bli lurad eller utsatt för brott undviker många pensionärer att skriva ut sina uppgifter på internet.
Bonus: Fem fakta från Svenskarna och Internet 2022 som vi ansåg var intressanta
- Handel med kryptovaluta ökar, särskilt bland unga män.
6% av internetanvändarna handlar med kryptovaluta. - Barn spelar spel, kommunicerar och tittar på andra som spelar spel på nätet.
Roblox är vanligast bland 10-talister och Minecraft bland 00-talister. Dessa är lika mycket kommunikationsplattform som spelplattform. Det är dubbelt så många pojkar än flickor använder dessa tjänster. - Strömmande videotjänster fortsätter öka bland internetanvändare.
Video: YouTube är störst i Sverige, följt av SVT Play och Netflix.
Musik: Spotify är störst för poddar och musik.
Böcker: Storytel störst för ljud-/e-böcker. Spotify kommer på andra plats. - Svenskarnas oro på internet ökar…
4 av 10 undviker att chatta med okända eftersom de inte vet om det är de säger att de är.
Hela 5 av 10 kvinnor undviker att chatta med okända jämfört med 3 av 10 män. - BankID skjuter i höjden.
Många företag skrotar sin egen inloggning och går över till inloggning med BankID. De slipper då bygga egna lösningar men kunder utan bank-Id exkluderas.
Hela rapporten finns att ta del av på https://svenskarnaochinternet.se/