Vektorgrafik eller rastergrafik – vad ska du välja till din företagslogotyp?

Som marknadsbyrå stöter vi ofta på företag som skickar sina loggor i ”fel” format, och det är inte konstigt! Det är inte alltid så lätt att hålla koll på vilka format som passar för vilka syften, eller förstå vad som går fel när en logga blir ”pixlig”. Ofta läggs massor av onödig tid på att bara reda ut grafikproblem med företagsloggorna – tid som hade kunnat läggas på viktigare saker för ditt företag!

Så vilket format ska du välja till din företagslogotyp? Vilket format kommer vi designers, webbutvecklare och kunder efterfråga? När används andra format?

Qase hjälper dig att reda ut: Vektorgrafik eller rastergrafik?

Vad är vektorgrafik?

Vektorbilder är uppbyggda av så kallade vektorer, vilket är banor som bygger på matematiska formler. Det som gör ett vektorobjekt perfekt i designsammanhang är att det förblir skarpt oavsett hur mycket du zoomar in eller förstorar och förminskar objektet.

Logotyper ska därför alltid finnas i vektorformat.

När du vill trycka upp något på ett tryckeri ska det i regel vara i vektorgrafiskt format, för att kunna förstoras till sådana proportioner. Då kan din företagslogga se lika bra och skarp ut på stora banderoller som den gjorde i den lilla filen som du skickade till tryckeriet.

Vanliga vektorformat är: PDF, EPS, AI och SVG.

Vad är rastergrafik?

Rastergrafik är allt som är byggt på pixlar. Pixlar är de små fyrkanter som du kan se om du förstorar eller zoomar in på ett foto. Ju mer ”pixlig” och oskarp en bild är, desto färre fyrkanter har den. Om du zoomar in på en bild eller logga och den blir pixlig så är den alltså i rastergrafik. Foton är alltid rastergrafik.

Vanliga rasterformat är: JPG, PNG och GIF.

Vad är bäst när du ska ta fram en ny företagslogotyp?

Svaret på vilket format som är bäst när du ska ta fram en ny företagslogotyp är enkelt:

Din företagslogotyp måste finnas i vektorgrafik.

Ingen seriös designer skulle skapa en logotyp i enbart rasterformat, eftersom det fungerar så dåligt i så många sammanhang. Det går dessutom att spara om vektor till raster, men inte raster till vektor.

Om du bara har din företagslogga i rasterformat, kontakta den som skapade loggan och se om den även finns i vektorformat. Du kan också få den omritad av en annan grafiker, men hur snabbt och kostsamt det blir varierar beroende på hur logotypen ser ut och hur högupplöst din fil är.

Det betyder inte att rasterformatet är helt onödigt – som sagt består exempelvis alla foton av rastergrafik! Du kommer använda er företagslogga i raster digitalt. Det är till exempel formatet på ditt företags profilbild på Facebook och formatet som ni använder i era PowerPoint-presentationer.

Men så fort du ska trycka något, eller när det krävs att loggan ska kunna ändra storlek utan att bli oskarp – då ska det vara vektor.

Så arbetar vi när vi skapar företagsloggor i vektorgrafik

När vi på Qase skapar en företagslogga så tar vi fram den i det vektorsbaserade grafikprogrammet Adobe Illustrator.

Du får ut din logotyp i både vektorformat och rastergrafik så att du kan använda den överallt. Vi skapar oftast loggor i samband med att vi tar fram en grafisk profil, men vi kan självklart göra fristående loggor också.

En annan fördel med en vektorlogga är den enkelt går att exportera ut i olika färger. Många företag har till exempel en negativ logotyp som fungerar mot mörka bakgrunder. Titta på vår Qase-logga till exempel! Den finns också med vit text i stället för svart, så att den kan användas mot mörka bakgrunder när det behövs. Rasterloggor är tyvärr inte lika lätta att byta färg på.

Vill du köpa en ny företagslogotyp?

Välkommen till oss på Qase! Vi hjälper dig med att ta fram en helt ny logga till din tjänst eller företag, eller rita om den ni redan har. Vad kostar det att ta fram en logotyp? Det beror på dina önskemål! Kontakta oss så kan vi ta fram ett kostnadsförslag och diskutera allt kring er nya logga tillsammans.