Svenskarna och internet 2024 – så påverkas din marknadsföring!

Årets upplaga av Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet är släppt, där vi får ta del av intressant statistik om användandet och åsikter om internet, sociala medier, digitala tjänster och mycket annat. Som vanligt ger Svenskarna och internet även en hel del nya insikter som vi som marknadsförare tar med oss, och som är viktiga för dig att tänka på kopplat till ditt företags marknadsföring och närvaro på internet.

Rapporten visar bland annat att:

100 % mellan 16–64 år använder internet

Den lilla andel (5 %) av vuxna svenskarna som inte använder internet är 65 år eller äldre, och i denna kategori är andelen icke-användare mer än fem gånger fler bland de som är över 75 år.

Våra insikter:

Nästan alla använder sociala medier

Nästan alla internetanvändare använder sociala medier, och 8 av 10 gör det dagligen. Precis som tidigare år är Youtube, Instagram och Facebook de tre allra största plattformarna, även om användningen av Youtube och Facebook minskat något sedan föregående år. Däremot skiljer sig val av plattform, och vad användaren gör på plattformen, mycket mellan olika åldrar och kön.

Våra insikter:

  • Återigen – befinn dig där din målgrupp befinner sig! Stirra dig inte blind på vilka plattformar som har fått fler användare och ökat i popularitet, du måste också reflektera över vilka dessa användare är. Youtube, Instagram och Facebook är de mest populära plattformarna bland de flesta användarna och troligtvis är det alltså här du lyckas nå din målgrupp.

Många känner att de slänger bort tid på sociala medier

4 av 10 svenskar tycker att de slänger bort för mycket tid på sociala medier. Detta gäller särskilt yngre kvinnor, där över 60 % av kvinnorna i ålderskategorierna 80-talist–00/10-talist känner så. Samtidigt är många positivt inställda till hur sociala medier underlättar deras kontakt med nära och kära och anser att det bidrar till större gemenskap.

Våra insikter:

  • Vår analys av detta är att det därför är ännu viktigare att skapa värdefullt innehåll. Du vill inte att dina annonser eller innehåll ska ge din målgrupp känslan av att du slösar deras tid – du vill ge dem värdefullt innehåll som de faktiskt uppskattar. Om denna känsla i längden leder till att vissa minskar sitt användande av sociala medier är det viktigare än någonsin att optimera för att just ditt företag ska vara det företag som syns under den tid de faktiskt är där.  

Alla vill inte använda AI

Den kompletterande rapporten Svenskarna och AI 2024 rapporterar om svenskarnas användande av AI och attityder gentemot detta. Även om många använder AI-verktyg på olika sätt uppger hela 4 av 10 svenskar att de är osäkra eller inte alls vill använda AI i framtiden. Cirka hälften av den äldre befolkningen vill inte använda AI alls, och detsamma gäller för 14 % av de tillfrågande i åldrarna 18–34.

Svenskarna och internet visar även på en ökad källkritik, där exempelvis 4 av 10 användare under det senaste året har kontrollerat en samhällsnyhet mot en annan källa för att säkerställa att innehållet är sant.

Våra insikter:

  • Visa att du är trovärdig! Visa din expertis om din bransch både på din hemsida och i din marknadsföring, och se till att vara tillgänglig och interagera med dina kunder och intresserade när de har frågor. Om du till exempel använder dåligt, AI-genererat innehåll i dina annonser eller om informationen du sänder ut inte stämmer så kommer ni inte heller uppfattas som ett trovärdigt företag med bra produkter och tjänster.

Vi hjälper dig att synas!

Behöver du hjälp med din digitala marknadsföring? Vi kan bland bygga en ny hemsida, utbilda dig inom sociala medier, producera film– och fotomaterial till dina kanaler eller helt enkelt hjälpa dig med effektiv annonsering som når rätt målgrupp på sociala medier. Varmt välkommen att kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig!