Såhär gör du en julkampanj på sociala medier

När man jobbar med sociala medier för företag är det viktigt att komma ihåg precis hur sociala plattformar som Facebook, Instagram och Snapchat faktiskt är. Det är det mänskliga man ska rikta sig till i sociala medier; dialogen mellan företag och kund. Under julen måste man med andra ord vara väldigt tydliga med kampanjens budskap, och tänka igenom vem som kommer att lyssna.

Vad är kampanjens budskap – och vem vill lyssna?

När man får till kontakten med sin idealkund beror det som oftast på känslor – att filmen, bilden eller animationen ni lägger ut gör att tittaren känner något, och gärna känner igen sig i budskapet ni försöker att nå ut med. Vad är viktigt för er idealkund under julen? Hur kan ni visualisera det? Vilken ton ska kampanjen ha? Hur lång ska den vara? Kom ihåg att det visuella är särskilt viktigt på sociala medier för företag; det fångar publikens uppmärksamhet snabbare än text.

Hur passar ert utbud in i jultiden?

Det är naturligtvis vissa produkter och tjänster som är lättare att sälja in under jultiden än andra. Fördelen med sociala medier är att i en kontinuerlig dialog med kunden finns det alltid utrymme för att presentera sitt utbud, oavsett årstid. Det är dock smart att tänka igenom hur det ni erbjuder passar in i jultiden – utöver en julkampanj eller rabatt.

Det blir återigen viktigt att kolla på hur ni kan visualisera budskapen i er kampanj. Säljer ni glasögon? Kanske en bild på någon som äntligen ser sina närmsta tydligt under julmiddagen räcker för att skapa ett emotionellt engagemang. Om ni försöker utöka försäljningen av en företagstjänst kan ni visa upp hur era kunder använder den till att göra advent lite lugnare. Hitta ett unikt sätt att positionera er som aktuella, så blir det lättare att skapa en effektiv julkampanj.

Vilka hashtags ska ni använda?

Hashtags är som en karta i sociala medier-myllret. Det är såhär folk hittar fram till det som är viktigt för dem. Det betyder också att man, när man jobbar med sociala medier för företag, måste tänka igenom hur ens idealkund ska hitta julkampanjen som man vill skapa. Då kan man antingen använda sig av populära hashtags inom sitt område, eller skapa en ny hashtag för just den här kampanjen.

Tänk på att som med allt annat digitalt förväntar sig folk att det ska vara enkelt. Därför ska man undvika långa hashtags, eller hashtags som är svåra att stava. Om ni väljer en egen hashtag för kampanjen borde den vara både enkel att säga och skriva, för bästa möjliga spridning. Om ni väljer en existerande hashtag är det viktigt att konkurrensen inte är för stor, så ni har en chans till att synas.

Sociala medier för företag under julen och kampanjbudget

Alla kampanjer är självklart beroende av en budget – och under december blir marknaden särskilt konkurrenskraftig. Alla önskar att nå ut till sina kunder inför julhandeln. Det är just därför man måste vara noggrann i planeringsprocessen. Hur ska er julkampanj nå fram till dem som den kommer ha mest effekt hos?

Det är få företag som har möjligheten till att lägga obegränsat med pengar på julkampanjer. Och när det blir svårare att synas, betyder det även att man måste tänka igenom varenda komponent av budgeten, så att man får ut så mycket som möjligt av den. När ni bygger en kampanj som är optimerad för sociala medier för företag, och er idealkund, kan ni däremot få en relativt liten budget att nå långt.