
Retargeting & targeting
Retargeting handlar om att nå ut till de personer som visat ett intresse för er produkt eller tjänst högre upp i en köpresa tidigare, tex. genom att besöka hemsidan. Genom att rikta och anpassa marknadsföringen till dessa personer kan de förflyttas längre ner i köpresan och att konvertera. Retargeting är ett effektivt sätt att kommunicera personligare med potentiella kunder och få ut fler konverteringar ur annonseringsbudgeten. Retargeting används bäst i kombination med annonsering i sociala medier eller sökmotorer som google.
Bra och genomarbetad targeting och retargeting skapar mer konvertering. Targeting betyder inriktning och det är precis vad det handlar om i sammanhang där vi pratar reklamköp. Vi riktar in reklamen där vi bedömer att den ska ge störst effekt. Det kan vara en kampanj mot en specifik målgrupp och/eller i ett specifikt format. Budskapet kan dessutom anpassas med hänsyn till att vi på förhand bestämt vem, när och var målgruppen ska exponeras för informationen/reklamen.
Hur arbetar vi med retargeting?
Det är viktigt att det blir rätt i arbetet med retargeting. Tyvärr har begreppet för många blivit negativt laddat och det beror på att många aktörer aktiverar retargeting kampanjer utan att säkerställa följande nyckelfaktorer:
Rätt plats och tid
När, och under hur lång tid, vill vi att målgruppen ska exponeras för retargeting? Hur ser köpcykeln ut för de tjänster/varor som målgruppen visat intresse för?
Exponering
Hur många gånger ska målgruppen exponeras under kampanjperioden?
Upplevelse
Vilken presentation ska kunden få i kampanjen? Behövs ett erbjudande, en trevlig påminnelse eller kanske en förklaring av tjänsten/produkten?
Format
Vilket format är bäst för att bära presentationen? Ska det vara video, display eller annat?
Miljö
I vilken miljö ska kampanjen aktiveras? På givna sajter i GDN och/eller i sociala medier?
Vad ger retargeting?
En väl genomförd re-targeting kampanj kan uppnå stort resultat eftersom användare som exponeras i kampanjen tidigare har varit på er sajt och tagit del av ert erbjudande. Vi vet alltså att det finns någon form av intresse vilket kan innebära att re-targeting kan ”knuffa målgruppen över kanten” och ta action. Vi kan alla delar inom digital marknadsföring, låt oss ta ett möte och titta på ert specifika behov!
Vill du få en kostnadsfri behovsanalys? Svara på några enkla frågor så har vi vad vi behöver för att göra en första bedömning.