Känd reklam från radio och varför den har fungerat

Det finns några reklamer som sätter sig på minnet – och många av dem kommer från radio. Som ett marknadsföringsverktyg är den här kanalen mycket effektiv och intressant för att nå ut till sin idealkund. I det här inlägget kollar vi därför på känd och bra reklam från radio, samt precis varför den fungerar så bra.

 

Vad är det med radio?

Den här månaden har vi uppmärksammat radio på vår blogg, och i våra två senaste inlägg har fokus i stor grad varit just vad som fortfarande gör radio till ett sådant aktuellt medium. Om man funderar på att investera i reklam i radio är det viktigt att veta varför Sveriges befolkning fortfarande lyssnar. Då kan man bättre rikta in sin marknadsföring på ett aktuellt sätt.

Att radio är populärt i Sverige beror självklart på olika faktorer. I första hand har mediet en lång historik här i landet, som kan spåras tillbaka till 1920-talet. Det finns en tradition i radio; något hemtrevligt och tryggt att lyssna på. Vidare verkar allsidigheten vara viktig. Om du har ett intresse finns det sannolikt åtminstone ett radioprogram. Den här variationen är också ett viktigt verktyg när man ska välja plattform för sin reklam i radio. Men hur borde reklamen låta för att kunden ska lyssna?

 

Reklam i radio och den lugna berättarrösten

Vi kommer alltid tillbaka till det faktum att marknadsföring handlar om att känna sin idealkund. När man vill marknadsföra sig i radio blir det därför viktigt att sätta sig in i kundens tankesätt och försöka att illustrera en lösning på deras problem. Många företag använder sig av en lugn berättarröst som sitt huvudsakliga verktyg i marknadsföringen.

Det här känner man igen i reklamer för till exempel Blåkläder och Max – men ett särskilt intressant exempel kom från Carlsberg i 2015. Miljön hade länge varit på tapeten redan då och Carlsberg använde sig av rösten, men inte bara en, utan av en potpurri-återanvändning av existerande radiomaterial. Effekten blir dock densamma; med en tydlig ljudbild (som en lugn röst ju är) blir reklamen mer behaglig, som ökar sannolikheten för att få med sig lyssnaren.

 

Vilka ljudeffekter fångar uppmärksamheten?

Allt ljud är definitivt inte bra ljud. Det är enkelt att tänka på vilka ljudbilder man blir irriterad, stressad eller arg av – och motsatsen. Bra reklam i radio får inte vara för högljudd eller snabb. Det får effekten av att man inte hinner att få med sig budskapet – eller att man helt enkelt stänger av ljudet, om det blir för påträngande. Så vilka ljudeffekter ska man använda sig av?

Man ser en röd tråd i vad för sorts ljud som används av större företag, som till exempel i den här Triss-reklamen, sannolikt inriktad mot stockholmare. Tunnelbana-ljudet känner alla som någonsin har förflyttat sig i staden till, och eftersom det är ett ljud som är till för att uppmärksamma börjar man lyssna omedvetet till reklamen också. Igen är det viktigt att komma ihåg att ljudeffekter som är för bullriga – även om man känner igen de – sannolikt inte kommer ha en bra effekt hos lyssnaren.

 

Frågeställningen som utgångspunkt för reklam i radio

Reklam i radio är också en ideell plattform för att använda sig av idealkundens ”pain points” som frågeställningar i grunden till en reklam – eller frågeställningar till samhället i övrigt. I den här reklamen av Apoteksgruppen, som egentligen är en reklam för vitaminer, kollar företaget på ett humoristiskt sätt hur man skulle kunde tänka annorlunda kring hur vi pratar om att må bra.

Tankeställare är effektiva verktyg i radioreklam. De ser till att lyssnaren fortsätter att tänka på reklamen även efter den är slut, som ökar sannolikheten för varumärkeskännedom. Att sätta igång en reflektion i lyssnaren, oavsett om man gör det med humor, ljudeffekter eller direkta frågor är lika med bra marknadsföring. Vi hoppas att ni har fått lite ny inspiration till er nästa kampanj.

Vi lyssnar gärna in era idéer

Har du en idé eller projekt du vill bolla med oss? Hör gärna av dig och ta reda på hur vi kan hjälpa dig.