5 viktiga punkter för att lyckas med positioneringen för ditt varumärke
Idag upplever många att det är svårt att bli ihågkomna och lyckas etablera ett starkt varumärke i målgruppens medvetande. Det har blivit svårare att sticka ut, svårare att positionera sig på marknaden och svårare att synas för målgrupper vars attention span minskar för varje år som går. För att lyckas behöver varumärkets verklighet, dess omvärld, tas i beaktning.

Vad är varumärkespositionering?
Positionering, marknadsföring, varumärkespositionering – vad innebär det egentligen? Svaret är att positionering är den plats som ditt varumärke har i kundernas eller målgruppens medvetande.
Du vill att ditt varumärke ska vara det som dyker upp i tankarna hos din målgrupp, och du vill självklart att bilden ska vara positiv. En lyckad positionering är när din målgrupp väljer just ditt varumärke eller företag framför konkurrenterna, och att ditt varumärke uppfattas som trovärdigt och relevant.
För att du ska lyckas med din varumärkespositionering så har vi på Qase tagit fram 5 tips som gör att du lyckas sticka ut med rätt positionering till din marknadsföring:
1. Med rätt positioneringsstrategi sticker du ut i bruset
Du behöver hitta vad det är som gör att ditt varumärke och din marknadsföring sticker ut. Allra helst vill du lyckas spela i en egen liga, och med ett disruptivt tänkande kan det bli verklighet. Skapa en frizon genom en särskiljande positionering.
2. Använd en autentisk positioneringsstrategi
Din målgrupp är smart, så bygg inte upp något som du inte kan leva upp till eller leverera. Positionera dig därför med något som är autentiskt.
Det är lätt att drömma stort och vilja ge kunder och målgruppen precis allt som de efterfrågar. Men det är en positioneringsstrategi som i bästa fall bara fungerar under en kort tid. På lång sikt så kommer den bubblan att spricka, och du blir avslöjad.
3. Varumärkespositioneringen måste vara relevant för din bransch
Det är viktigt att skapa ett värdefullt löfte för den målgrupp som du faktiskt vill nå, att din taktiska marknadsföring och strategi är relevant för den bransch där du befinner dig.
Det är därför viktigt att du förstår din målgrupp. Vilka människor består den av? Hur ser deras verklighet ut? Vad är relevant för dem, och vilka slags varumärken vill de nås av?
4. Tänk långsiktigt när du arbetar med positionering till ditt företag
Rom byggdes inte på en dag, och det kan inte heller din positionering. En stark position kräver långsiktigt arbete med smarta, strategiska beslut i ryggen. Sikta på en tidlös och konsekvent positionering, där ditt varumärke är en tillförlitlig spelpjäs i branschen.
5. Fastna hos målgruppen
Ditt varumärkeslöfte behöver vara enkelt för din målgrupp att förstå, och ta till sig. Hur ska de annars kunna sprida det vidare? Tänk på vad ditt varumärke har som kan fastna hos målgruppen. Vad kommer de att minnas? Vad gör att de kommer att tänka på just ditt varumärke när din bransch nämns?
Qase hjälper dig med din varumärkespositionering
Vill du ha hjälp med att bygga ett starkare varumärke och lyckas med din positionering? Vi på Qase kan hjälpa dig med att bland annat ta fram en ny grafisk profil, skapa en fungerande hemsida eller få dina annonser att synas. Kontakta oss!
Har du frågor eller vill veta mer om vad vi kan hjälpa just dig och ditt företag med? Hör av dig!