3 effektiva exempel på sökmarknadsföring
I de två senaste inläggen den här månaden har vi kollat på hur man identifierar sitt kundsegment, samt hur man kan skräddarsy sin SEM-marknadsföring för att nå dem vid rätt steg i köpprocessen. Det är alltid viktigt att genomföra en initial analys inför sina kampanjer. Det blir också betydligt lättare att komma på idéer och förslag till kampanjen om man har klart för sig vad som fungerar när man ska jobba med SEM. I det här inlägget ger vi er 3 exempel på effektiv sökmarknadsföring och går igenom varför de fungerar.
Shoescape: Sökmarknadsföring på “skobutik Stockholm”
Shoescape är en fysisk skobutik i centrala Stockholm, som även driver butik på nätet. Därför är det också viktigt för företaget att synas när folk söker efter en skobutik i Stockholm. Den här reklamen är först och främst bra för att den är relevant. Shoescape har lagt in sin sökmarknadsföring på ett sökord som passar med deras utbud. När en användare söker på just “skobutik Stockholm” är de sannolikt på jakt efter en fysisk butik.
Vidare finns all information man behöver i annonsen: telefonnummer, adress och en kort sammanfattning av exakt vad butiken erbjuder. Avslutningsvis har Shoescape valt att framhäva sin interna kontakt-sida (Kontakta oss), och även erbjudanden. På så sätt illustrerar de att de är en tillgänglig och ärlig butik, som inte är rädda för att poängtera att man även kan hitta skor till ett lägre pris hos dem.

Belin och Oscarssons måleri: Sökmarknadsföring på “målare Uppsala”
BO måleri är ett lokalt företag, som specifikt inriktar sig på Uppsala, både i praktiken och i sina kampanjer. På samma sätt som Shoescape är detta därför riktigt relevant sökmarknadsföring. De som letar efter en målare i Uppsala har sannolikt redan bestämt sig för att de vill ha en leverantör från sitt lokalområde. Då är det riktigt bra att BO måleri får med både att de jobbar i Uppsala, och även att de är just en ”lokal målare” i sin annons.
Utöver detta har BO måleri, i stället för att bara länka till en ”Om oss”-sida, även valt att berätta lite om sig själva i annonsen, på ett välkomnande sätt. Genom att använda sig av ett ord som “renoveringsdrömmar” tilltalar de även läsaren på en emotionell nivå. Och när frågor kring “vad, hur och varför” kommer upp, får man även veta exakt vad BO måleri levererar för tjänster inom sin bransch.

Skånes djurpark: Sökmarknadsföring på “aktiviteter för barn Skåne”
Många vet inte riktigt exakt vad de är som de letar efter när de söker på nätet. I dessa fall kan det vara riktigt knepigt att driva effektiv sökmarknadsföring. Men om man har ett bra och konkret svar på en öppen fråga får man ofta bra respons.
I det här exemplet gör Skånes djurpark precis det, genom att lägga in sin SEM-kampanj på det relativt generella sökordet “aktiviteter för barn Skåne”.
Om man är en förälder som inte riktigt vet vad man ska göra med sina barn i södra Sverige kommer man sannolikt att lägga märke till den här annonsen. Den pratar om äventyr, naturen, och spännande aktiviteter för såväl barnen som de vuxna. Det finns ett telefonnummer, samt kort info om vart parken finns (“mitten av Skåne”). Och under länkarna hittar man konkret och relevant information: vad man måste betala, när man kan åka, och vad som finns där när man väl kommer fram.
Alla de här exemplen på sökmarknadsföring illustrerar hur viktigt det är att tänka igenom sina kunders behov innan man lägger ut en kampanj. Om man sätter sig in i frågorna de ställer, kan man se till att finnas där med ett välformulerat svar vid rätt tillfälle. Och när man får till detta kommer man att se riktigt bra resultat från sina SEM-insatser.

Har du frågor eller vill veta mer om vad vi kan hjälpa just dig och ditt företag med? Hör av dig!