fbpx SEO | Sökordsoptimering | Specialister på SEO och SEO strategi
SEO sökordsoptimering

SEO

Det är en väl känd sanning att de bäst bevarade hemligheterna finns på sida 2 på Google. Nästan alla köp börjar med en enkel sökning och de som lyckas bäst med att synas i sökresultaten genom SEO får också majoriteten av trafiken. Låt ditt varumärke få ta plats i söket genom att utnyttja kraften av sökordsoptimering.

Vad är SEO?

Nästan alla köp av produkter och tjänster startar med en enkel sökning i en sökmotor som Google eller Bing. SEO står för Search Engine Optimization och handlar i stort om att förbättra dina chanser att synas i sökresultaten när dina kunder söker efter en lösning. Sökmotorer letar alltid efter det bästa och mest relevanta resultatet att visa upp och genom att arbeta med sökordsoptimering ser vi till att just din hemsida bäst möter kundernas sökbeteende.

Varför är en SEO-strategi viktig för ditt företag?

Varje dag ”googlas” oändligt mycket och idag är sökmotorerna världens största marknadsplats. Den kraft och potential som finns i sökmotorerna, och då främst Google, är enormt viktig att utnyttja för att se till att den som söker efter något ska hitta svaret hos dig.

Med en noga utvald SEO strategi och ett ordentligt arbete med sökordsoptimering har ditt företag goda chanser att synas högst upp i sökresultaten. Goda placeringar ökar antalet besökare in till er hemsida och därmed ökad försäljning och lönsamhet. Utan en SEO strategi går ni miste om viktig relevant trafik in till er hemsida som istället klickar vidare till en konkurrent. Sökordsoptimering bör därför vara en viktig del av ett företags marknadsföring och finns ditt varumärke på sida 2 hos Google så finns det inte alls.

Vad som händer när du ”googlar” är att sökmotorns robotar/algoritmer skannar hela webben efter svar och presenterar dem i rangordning baserat på relevans (som bedöms på en mängd olika faktorer). Räcker det då att ha snygga bilder och bra text om företagets produkter? Nej, det är inte så enkelt. Det finns säkert fler aktörer som vill sälja samma produkter som du, och kan vi utgå från att de gör vad de kan för att hämta relevant trafik från sökmotorerna.

SEO består av tre delar

Det är här du vill vara med och därför är SEO viktigt. Vi delar in SEO i tre delar och arbetar med samtliga:

One-page SEO

Med utgångspunkt i en relevant sökordsanalys (d v s söktermer som vi vet triggas ofta och har direkt koppling till er verksamhet) ser vi till att våra kunders erbjudande tydligt presenteras på sajten i b l a titlar, beskrivningar, rubriker, ankartexter, bilder och löptext. Vi utvärderar och förbättrar användarvänligheten (UX) och vi utmanar hela tiden de implementeringar vi gjort. Givetvis analyserar vi även våra kunders framgångsrika konkurrenter för att skapa en förståelse för hur andra aktörer agerar.

Teknisk SEO

Här arbetar vi bl.a. med sajtens struktur, sidans hastighet och interna länkar. Google vill inte rekommendera en sajt som laddar långsamt eller på annat sätt ”lider” tekniskt.

Off-page SEO

Här tittar vi på kraften i länkar. Vilka externa signaler finns att tillgå och har vi säkerställt att nyttja kraften i dessa på rätt vis? Hur ser släktskapet ut för just er sajt och finns det kraft att hämta för att stärka relevans och därmed ranking? Att du presenterar dig själv på ett bra sätt kan räcka långt, men om någon annan säger att du är bra så kan de ge stor effekt.

Vi utvärderar din SEO-strategi kontinuerligt

Det finns aldrig några garantier med SEO, därför utvärderar vi hur arbetet presterar med hjälp av system där vi månadsvis tittar på hur sajten rankar mot givna sökningar. Vi följer utvecklingen över tid och kan därmed snabbt fånga upp och åtgärda eventuella problem/utmaningar med vår sökordsoptimering.

Som ett komplement till bra SEO arbetar vi även med SEM, dvs. sökmotorannonsering. Det innebär möjlighet att köpa relevanta söktermer för att säkerställa positionering hos sökmotorerna, här är vi noga med att dra fördel av de synergier som finns mellan SEO och SEM. De går hand-i-hand och de påverkar varandra i högsta grad. Läs mer om vårt arbete med SEM.

Är du nyfiken så tveka inte att höra av dig!

Vill du få en kostnadsfri behovsanalys? Svara på några enkla frågor så har vi vad vi behöver för att göra en första bedömning.