
Google Ads i Uppsala
Att annonsera på Google i någon omfattning är självklart, varje fall om du frågar oss. Annonsering blir knappast mer relevant. Enkelt förklarat innebär annonseringen att vi tillsammans bestämmer vem som ska se din annons beroende på; vad man sökt på, vart man befinner sig och när på dygnet sökningen har skett. Vi arbetar även med displayannonsering i Google Display Network. Google Display Network består av miljontals sajter som upplåter annonsytor till annonsörer hos Google. Ta hjälp av oss med dina Google Ads på vår byrå i Uppsala.
Google Ads med full kontroll
Som erfaren Google Ads-byrå har vi full kontroll på när du ska exponeras och kan dessutom anpassa din kommunikation dynamiskt till hur sökningen är formulerad. Exponeringen i sig är kostnadsfri eftersom Google tar betalt först när den som sökt väljer att klicka på just din annons.
Vart syns man med GDN?
Det finns många aktörer, ofta stora publicister, som erbjuder displayytor (banners) till förmån för annonsörer som vill nå ut digitalt. Displayannonsering innebär att Google har samlat allt från små bloggare till stora publicister och ger oss möjlighet att annonsera där. Det innebär att vi kan optimera våra kunders displayannonser med hänsyn till målgruppens geografi, demografi och intresse.
Med bannerannonsering kan du nå precis rätt målgrupp och förmedla ditt budskap i relevanta sammanhang över en mängd olika hemsidor. Genom annonsering via Google Display Network blir kostnaden per kontakt låg och kostnadseffektivare än jämförelsevis individuella köp av annonsyta på specifika tidningshus eller hemsidor.
Hur går annonsering på Google till?
Vi bestämmer tillsammans omfattningen av din annonsering och i slutändan hur mycket, och vilken, trafik du vill driva till din sajt. Vid uppstart för nya Google Ads kunder ser arbetet ut såhär:
Behovsanalys
Här analyseras hela kedjan som ligger till grund för bra SEM. Vi tittar på konkurrenter, sökbara produkter/tjänster i kundens sortiment samt landningssidor, sökvolymer och uppskattade klickkostnader, budgetförutsättningar, geografiskt upptagningsområde, konverteringspunkter etc.
Sökordsportfölj
Med utgångspunkt i behovsanalysen fastställer vi tillsammans en sökordsportfölj för de produkter och tjänster som ska lyftas med SEM. Ska vi arbeta med en bred eller en hyperrelevant portfölj?
Konton och kampanjer
Här bygger vi kontot i Googles gränssnitt och varje sökord ligger i en egen annonsgrupp som laddas med flera annonser som i sin tur ska länkas till rätt landningssidor på er sajt.
Spårningsimplementering
Här säkerställer vi att all trafik till sajten spåras och kan mätas. Vi sätter upp konverteringspunkter för att i framtiden kunna se vilken trafik som konverterar och vart konvertering sker. Arbetar vi med e-handel så implementerar vi e-handelsspårning och mäter ROAS (Return On Ad Spend) för att utvärdera att SEM, såväl som övriga insatsers, faktiska intäkter.
Optimering
Vi arbetar över tid och ser till att alla konton optimeras löpande. Efter att annonseringen startar får vi hela tiden insikter kring annonseringen och utmanar allt från sökord till annonstexter och landningssidor / konverteringspunkter.
Rapportering
Vi rapporterar löpande (i regel månadsvis) för våra insatser och hur annonseringen presterar. Här tittar vi tillsammans på budget i förhållande till intäkt, exponeringsandelar/potential, vilka produkter som ska prioriteras etc.
Hur jobbar vi med displayannonsering?
När vi sätter upp annonskampanjer i GDN tar vi givetvis utgångspunkt i syftet med annonsen och tittar på följande frågeställning:
Presentation
Vad ska presenteras?
Målgrupp och tid
För vem, var och när ska det presenteras?
Anpassning
Hur ska det presenteras för att säkerställa att målgruppen blir intresserad?
När vi landat syfte, målsättning och presentation skapar vi annonser, säkerställer att annonserna länkar till rätt landningssidor och att vi har rätt mätverktyg på plats. Sen är vi redo att köra igång!
Är du nyfiken så tveka inte att höra av dig!
Google Ads kräver att det görs rätt från början
För att effekten av annonsering med Google Ads ska bli optimal gäller det att arbeta med sajten på rätt sätt. Sökmotoroptimeringen (SEO) går hand-i-hand med Google Ads och synergierna är flera. Det en absolut fördel för såväl oss som våra kunder när vi får möjlighet att arbeta med båda delarna och detta ger oss möjlighet att få ut maximal effekt i annonseringen.
Vill du få en kostnadsfri behovsanalys? Svara på några enkla frågor så har vi vad vi behöver för att göra en första bedömning.