Svenskarna och internet 2025 – AI och sociala medier i vår spotlight
Nu har Internetstiftelsen släppt årets upplaga av rapporten Svenskarna och internet. I vanlig ordning presenterar rapporten mängder av intressant information om våra digitala vanor, beteenden och den syn vi har på olika plattformar och verktyg som på olika sätt har med vårt internetanvändande att göra. Rapporten visar tydligt hur våra digitala beteenden fortsätter att förändras, vilket är viktigt för marknadsförare och varumärken att hålla koll på och reflektera över. På Qase har vi valt att specifikt titta lite närmare på hur AI och sociala medier påverkar vår vardag.
AI växer bland uppkopplade svenskar
Nästan alla i Sverige använder internet idag, närmare bestämt 97 procent av befolkningen. Men sättet vi använder nätet på förändras. Framför allt ser vi en snabb ökning av AI, både som ett alternativ till traditionella sökmotorer och som en kompis och kollega. Rapporten visar också att:
- 4 av 10 svenskar (8 år och äldre) använder AI-verktyg år 2025.
- Användningen domineras av 00-talisterna (15–25 år), där nästan dubbelt så många använder AI jämfört med den genomsnittliga befolkningen.
- ChatGPT är det mest populära AI-verktyget och används av drygt var tredje svensk.
- Bland unga under 19 år är Snapchats My AI det näst mest använda AI-verktyget.
Även om sökmotorer som Google och Bing fortfarande dominerar när det kommer till att hitta information och få svar på frågor används AI i allt större utsträckning. Var femte svensk uppger år 2025 att de ställer frågor till AI som de istället hade kunnat få svar på hos Google eller Bing. Representationen är större bland barn och ungdomar än bland vuxna.

Sociala medier 2025 – vinnare och förlorare
Det sociala medie-landskapet är i ständig förändring, och för att fortsätta vara synlig på de olika plattformarna gäller det att hålla koll på var målgrupperna befinner sig och hur både deras användande av och deras inställning till sociala medier ser ut. Några tydliga trender från Svenskarna och internet:
- Threads ökar kraftigt – upp 300 procent sedan 2024, och används nu av 7 procent av svenskarna.
- BeReal fortsätter minska och är nere på 3 procent.
- Facebook har stabiliserats efter flera års tapp.
- YouTube tappar något
- WhatsApp växer och numera är större än Messenger bland barn och ungdomar.
- X (f.d. Twitter) backar rejält efter Elon Musks övertagande.
En annan förändring är att användandet av sociala medier bland barn i lågstadieåldern minskar. 2023 använde 97 procent av barn i lågstadieålder sociala medier. Idag är den siffran 91 procent. Det dagliga användandet sjunker också, från 75 procent 2023 till 54 procent 2025. TikTok är den plattform som tappat mest i denna grupp.
En intressant, men också lite främmande observation, är att 60 procent av svenskarna uppger att de har sett en bluffannons i sociala medier det senaste året. Tre procent säger att de själva har blivit utsatta. För varumärken innebär det en ännu större press på att bygga förtroende och skapa äkta relationer i sina digitala kanaler.

Svenskarna och internet 2025 – våra insikter
Årets rapport visar alltså tydligt att både AI och sociala medier är områden där våra beteenden förändras snabbt. Våra insikter pekar mot några huvudspår som du som marknadsförare bör ha extra fokus på framåt.
AI är här för att stanna
Som marknadsförare är det viktigt att förstå att AI håller på att förändra spelplanen. Synlighet i söket inte längre enbart handlar om att ranka bra på Google och andra traditionella sökmotorer. Även om användandet av Google fortfarande dominerar när internetanvändare ska söka information, behöver varumärken jobba aktivt för att anpassa innehåll för att synas även i AI-drivna flöden och verktyg.
Anpassa kanalval och skapa förtroende för ditt varumärke
När unga successivt väljer bort vissa plattformar och nya alternativ växer fram behöver strategierna anpassas efter var målgruppen faktiskt finns och hur de använder kanalerna. Siffrorna som visar att bluffannonser ökar gör också att det blir ännu viktigare för marknadsförare att skapa innehåll som är transparent, relevant och relationsbyggande. Slutsatsen av detta är att det nu står ännu tydligare att varumärken som lyckas kombinera rätt plattformsval med trovärdigt och engagerande innehåll kommer stå sig starkare i konkurrensen framåt.
Qase hjälper dig att navigera på internet
På Qase brinner vi för att hjälpa företag att synas där deras målgrupper finns. Vi jobbar datadrivet och med fingertoppskänsla, och kan erbjuda allt från SEO och SEM till webbutveckling, film/foto och synlighet på sociala medier. Behöver du hjälp med att ta nästa steg och letar efter en bästa kompis inom digital marknadsföring? Då är du välkommen att höra av dig till oss.