Black Week närmar sig – är du förberedd?

Din målgrupp är redo, så se till att vara det du också! Black Week närmar sig och oavsett vilka produkter eller tjänster du säljer är det läge att stanna upp och tänka till. Att vara passiv eller planera i sista stund är sällan strategier som funkar. Genom att istället kombinera proaktivitet med struktur, smarta kanalval och genomtänkta budskap kan årets upplaga av Black Week ge ditt företag en härlig skjuts i både synlighet och försäljning.

I den här artikeln samlar vi handfasta tips och inspiration som hjälper dig att lyckas med Black Week 2025.

Varför Black Week fortfarande spelar roll

Black Friday smög sig in i Sverige 2013 och kom senare att utökas till perioder som Black Weekend och Black Week. Idag har Black Week kommit att bli ett etablerat koncept i Sverige och fungerar som startskottet för julhandeln. Man kan lätt tro att konsumenter börjar tröttna på återkommande reor, men siffrorna säger emot.

Under Black Week 2024 slog försäljningen i detaljhandeln rekord, när den ökade med omkring 10 procent jämfört med samma vecka 2023, enligt SEB. Även näthandeln ökade med 21 procent, rapporterar Klarna.

De här siffrorna säger med andra ord att det finns all anledning för varumärken att se till att synas under det här tidsfönstret då många svenskar bevisligen är väldigt köpbenägna.

Att tänka på inför Black Week – tips och råd från Qase teamleaders

När du ska vässa dina strategier inför Black Week 2025 kan det vara fint med lite hjälp på traven. Eftersom vi på Qase har en massa kompetens och erfarenhet av digital marknadsföring samlad under ett och samma tak vore det själviskt av oss att inte dela med oss. Vi lät därför våra stjärnskott till teamleaders för avdelningarna SEO, SEM och SoMe få ordet och bjuda på kloka insikter du kan bära med dig i planeringen inför Black Week.

Sociala medier

Så här säger Malin Stjernling, teamleader SoMe på Qase:

”Inför Black Week gäller det att ligga steget före i sociala medier. Konkurrensen om uppmärksamheten är stenhård och därför behöver du ha en tydlig plan för hur du når dina kunder när de är som mest köpbenägna. Men vad ska man fokusera på? Här har du fem viktigaste nycklarna:

  1. Bygg upp förväntan redan innan. Starta din marknadsföring kring Black Week-kampanjerna tidigt genom att skapa hype i stories, reels och inlägg. Teasande innehåll och nedräkningar gör att följarna redan väntar på dina erbjudanden när säljveckan väl drar igång.
  2. Prioritera rätt målgrupper. Under Black Week är det särskilt effektivt att annonsera mot de varmaste målgrupperna, så som tidigare besökare, följare och kunder. Komplettera gärna med lookalike-målgrupper för att bredda räckvidden, men sätt fokus där köpintresset redan är högt.
  3. Anpassa innehållet för mobil. De flesta köpen startar på mobilen, så säkerställ att både annonser och landningssidor är snabba och enkla att navigera för mobilanvändare. Korta videos, stories och karuseller gör att du sticker ut i det snabba flödet.
  4. Var tydlig med erbjudandet. Under Black Week har ingen tid att gissa – dina budskap ska gå att förstå på en sekund. Lyft fram rabatten eller kampanjen direkt och använd starka call-to-actions. Begränsade erbjudanden som “så långt lagret räcker” ökar köptrycket.
  5. Sätt rätt budget. Annonskostnaderna skjuter i höjden under Black Week. Se till att budgeten är tillräcklig för att synas och ha en plan för att snabbt kunna skala upp de kampanjer som presterar bäst.”

SEM

Sara Birgersson är teamleader SEM på Qase och delar här med sig av sina tankar:

”Mina tre viktigaste medskick för att lyckas med betald annonsering under Black Week är dessa:

  1. Satsa på Performance Max (P-Max) – men var smart. Skapa separata tillgångsgrupper i P-Max specifikt för dina Black Week-erbjudanden. Driv in kundlistor med tidigare köpare som målgruppssignaler. Det styr automatiken mot de mest köpbenägna kunderna.
  2. Vinn kunden tidigt med video/display. Använd lägre budgeterade display- och YouTube-kampanjer i början av november för att teasa och bygga stora remarketing-listor. När Black Week startar ska kunderna redan känna igen dig.
  3. Se till att struktur och budget sitter. Separera Black Week-produkter från ordinarie varor i din struktur. Öka buden rejält på dina topprodukter och säkerställ att din budget är hög under peakdagarna. Glöm inte heller bort att ha relevanta negativa sökord på plats i sökkampanjerna.”

SE0

Isabell Davidsson, teamleader SEO på Qase, säger så här om att jobba med organiskt sök inför Black Week:

”Med SEO är det lite knepigare att påverka försäljningen under korta kampanjperioder som Black Week. Men det finns absolut några saker man kan göra, som såklart funkar bäst när de får jobba tillsammans med andra kanaler.

1. Skapa en bra landningssida för ändamålet. Fyll sidan med produkter och specifika erbjudanden. Googlingarna börjar tidigt, så sidan kan i god tid fyllas med smygkampanjer, eller varför inte en nedräkning? Ett annat användningsområde för sidan är att samla in e-postadresser i förväg för att ge intresserade kunder förtur.

2. Optimera kategorisidor med sökord kopplade till Black Week. Gör en grundlig sökordsanalys för att veta vilka sökord som används och som du behöver optimera mot!

3. Säkerställ att din sida pallar trycket. När du väl drivit alla köpsugna kunder till din sida måste du ha sett till att sidan klarar högre belastning. Vidare behöver leveranstider och returvillkor tydligt kommuniceras. Black Week är en hårt konkurrensutsatt period, och om du inte gör det enkelt, smidigt och tydligt att handla av dig riskerar du att tappa kunderna lika snabbt som de kom in!

Qase hjälper dig att navigera på internet

För att lyckas under Black Week behöver du naturligtvis ha attraktiva kampanjer och erbjudanden, men det handlar minst lika mycket om att vara smart, tydlig och relevant. Behöver du hjälp att planera inför Black Week 2025? På Qase vill vi vara din bästa kompis inom digital marknadsföring och kan stötta dig oavsett om det gäller strategi, annonsering, SEO, landningssidor eller content. Hör av dig så snackar vi!