AI i praktiken: Vad det faktiskt är och hur vi använder det!

AI finns överallt just nu: i våra flöden, i våra digitala verktyg och (förmodligen) i ditt arbete också. Enligt Internetstifelsens rapport Svenskarna och internet använder 4 av 10 svenskar AI-verktyg år 2025, en siffra som förväntas öka markant. Utvecklingen går framåt i rasande takt, vilket gör det svårt att hinna greppa och faktiskt förstå vad AI är, och framför allt: hur det kan göra just dig bättre på det du redan gör bra.

Om du själv tillhör dem som inte riktigt kommit igång och utforskat verktyg så som ChatGPT har du hamnat rätt. Här tänkte jag nämligen förklara AI på ett enkelt sätt och samtidigt berätta hur vi på Qase använder tekniken för att jobba smartare varje dag. Jag hoppas att det ska inspirera dig och göra dig nyfiken på alla de möjligheter som AI har att erbjuda. Nu kör vi!

Vad är AI?

Det pratas extremt mycket om AI, särskilt i vår bransch. Så vad är det egentligen? AI, eller artificiell intelligens, är inte magi – det är matematik och data. Närmare bestämt består AI av statistiska modeller som hittar mönster genom att bearbeta enorma mängder information i text, bild och ljud. Bakom dagens modeller (till exempel ChatGPT och Gemini) ligger maskininlärning och neurala nätverksstrukturer (här får någon annan förklara just den biten), vilket enkelt förklarat är system som är inspirerade av den mänskliga hjärnans kopplingar. Dessa system utför omfattande beräkningar i bakgrunden för att ge det mest sannolika och relevanta svaret på dina frågor och instruktioner. Kan man ens förstå hur det är möjligt? Knappt!

Men något som är väldigt viktigt att komma ihåg när du använder dessa modeller: AI är inte självmedveten och sitter inte på facit, oavsett hur mycket data den bearbetar. Även om AI kan ge sken av att ha alla svar och vara väldigt bra på att förstå dina känslor så saknar den intuition, känslor och djup kontext – sådant som vi människor tar för givet när vi interagerar med varandra. Det finns till och med människor som har kärleksrelationer med sin ChatGPT (!), så nog är den bra på att efterlikna människor allt. Men vi ska aldrig förlita oss helt på AI. Det krävs att vi är och förblir källkritiska, samt att vi alltid sätter vår mänskliga unika touch på det AI bidrar med. Tänk vad trist och generiskt allt skulle bli annars?

LLM:er – vad är det?

Det är inte solklart för alla vad LLM:er är, men likväl pratas det en hel del om det. Det känns därför viktigt att nämna det lite snabbt: LLM står för Large Language Models. Det är alltså stora AI-drivna språkmodeller som tränats på enorma textmängder för att förstå, generera och sammanfatta språk på ett mänskligt sätt. ChatGPT (OpenAI) och Gemini (Google) är två av de mest kända, men det finns också många andra modeller som alla har sina olika styrkor.

Så använder vi ChatGPT på Qase

På Qase använder vi flera olika AI-verktyg för att effektivisera våra processer, och ChatGPT är ett av dem. Här nedan listar jag några av de områden där ChatGPT hjälper oss i vårt dagliga arbete.

OBS! Jag väljer att fokusera på ChatGPT av den enkla anledningen att det är det verktyg som är mest känt och som idag används flitigast av den breda massan.

  • Analysera & tolka data 
    Vi matar in (anonyma) rapporter eller sammanfattningar och låter AI lyfta fram trender och insikter som vi kan bygga strategier kring.
  • Innehåll & idéer
    ChatGPT fungerar som sparringpartner där vi testar olika vinklar, rubriker och formuleringar. Våra strateger kan sedan välja ut och förädla idéerna så att resultatet blir enligt vår vision. 
  • Sökintention & sökbeteenden
    Genom att ge AI sökdata lär vi oss hur människor formulerar frågor i sökmotorerna. Det hjälper oss att hitta relevanta intentioner och vinklar – allt för att skriva innehåll som träffar rätt och engagerar. 
  • Effektiv kommunikation
    Internt används AI för att förkorta och strukturera mejl, briefar och dokument. Det frigör tid från administration och “finskrivning”. Detta är guld värt för oss!

Om ni inte har kommit i gång på er arbetsplats än och behöver idéer och tips så ska du läsa vidare. Här kommer några enkla användningsområden!

Checklista: använd ChatGPT direkt i din verksamhet

OmrådePrompt-exempelNytta för dig
Intern kommunikation“Sammanfatta det här mejlet så att kollegorna förstår huvudbudskapet utan att behöva läsa allt.”Kortare, tydligare kommunikation
Mötesanteckningar“Här är mina anteckningar från ett möte. Kan du lista beslut jag nämner och sammanställa nästa steg för mitt team internt att ta del av?”Spara tid, få struktur (kom ihåg att korra!)
Projektidéer“Vilka fem vägar kan vi ta i det här projektet om detta är målet?” (Behövs såklart en brief också)Kickstarta kreativitet
Kampanjidéer rubriker“Ge mig tre rubriker för vårt erbjudande mot småföretag.”Inspiration att jobba vidare på
Grammatik & språk“Korra den här texten och gör språket mer flytande.”Säkerställa tydlighet och missade slarvfel

Ibland får man jättebra tips och råd av en AI, och ibland får man sig ett gott skratt över hur feltolkat eller dåligt något förslag faktiskt är. Som jag sa innan: AI sitter inte på facit. Var källkritisk, använd dina mänskliga styrkor och se AI för vad det är: ett fantastiskt verktyg, men inte något som ska – eller kan – ersätta dig.

Exempel på hur AI assisterade oss med att skifta bakgrunden på ett porträttfoto. Från himmel till stilren gardin.

AI, säkerhet och känslig information

Avslutningsvis vill jag bara röra vid säkerhetsaspekten av AI. Allt du skriver in i ChatGPT kan sparas och användas för att förbättra verktyget i framtiden. Det betyder inte att modellen direkt lär sig nya saker från varje konversation, men informationen kan ingå i det material som används när en ny version tränas. Om du vill undvika det behöver du antingen använda en företagslösning (som har striktare dataskydd) eller stänga av datadelningen i inställningarna. Du behöver inte vara rädd, men det är viktigt att vara medveten och försiktig med vad du matar in i dina AI-verktyg.

Några riktlinjer:

  • Dela inget affärskritiskt innehåll (kunddata eller interna nyckeltal).
  • Lägg inte heller in personuppgifter eller annan känslig information.
  • Undvik att klistra in hela dokument, sammanfatta i stället.
  • Använd gärna ”fiktiva exempel” för att testa scenarier.

Det var allt för mig. Om du vill ha hjälp att komma i gång eller önskar bolla något är du välkommen att höra av dig till mig eller till någon av mina kollegor. Vi gillar AI och delar gärna med oss av våra tankar och vår kunskap.

Lycka till!