5 viktiga saker att tänka på med bannerannonsering
Bannerannonsering är ett av de mest effektiva verktygen inom digital marknadsföring – och ett verktyg med stor potential för anpassad spridning. Med Google Display Network får man tillgång till miljontals människor, och då är det även viktigt att komma ihåg att inte alla är din idealkund. Här har vi skapat en lista över fem viktiga saker att komma ihåg när man jobbar med bannerannonsering.
1: Bannerannonsering och olika annonsformat
Oavsett vad för sorts marknadsföring man jobbar med kan det löna sig att tänka på sin plattform som en scen, internetanvändaren som publiken, och sin reklam som föreställningen. Och då blir det också uppenbart att man kan behöva justera sin föreställning utifrån plattformen man ska visa den på. När man jobbar med bannerannonsering handlar detta om det format man väljer på sina annonser.
Som en tumregel brukar vi att säga att så många olika format på annonserna som möjligt, då det ökar exponeringsmöjligheterna. Kom ihåg att Google’s nätverk är enormt, och består av allt från bloggar till videor. En reklam som ser bra ut på en receptblogg är inte nödvändigtvis lika effektiv i samband med ett YouTube-klipp. När man investerar i fler annonsformat kan man synas på rätt scen med rätt innehåll.
2: Målgrupp, målgrupp, målgrupp
Sedan kommer vi, som alltid, tillbaka till publiken. Innan man ens börjar tänka på själva annonseringen och hur denna ska ta form är det alltid viktigt att samla sina tankar kring målgruppen. Vad vet vi om människorna vi vill att den här annonsen ska synas för? Hur beter de sig på nätet? Vad är viktigt för dem? Vart i köpprocessen befinner de sig?
Det är bra att jobba med detta parallellt med plattformstänkandet. Då kan man kombinera specifik information om kunden med specifik information om kanalen som kommer ha störst effekt. Vet vi vilka specifika webbsidor/appar vi vill synas i? Eller är det en specifik intressegrupp vi vill nå ut till? Sakta, men säkert klurar man ut både sin publik och sin scen – och då kvarstår egentligen bara själva föreställningen.
3: Hur fungerar responsiva annonser i bannerannonsering?
Responsiva annonser är annonser som justeras enligt plattformen de ska visas på – och som gör det automatiskt. I praktiken fungerar detta genom att kampanjen använder sig utav material från hemsidan, sociala medier och information från Google Ads. Då blir det också viktigt att komma ihåg hur den automatiska processen fungerar.
Rubriker och beskrivningar som man själv lägger in när man ska köra en kampanj är enkla nog att jobba med. Dessa har man tänkt igenom enligt plattform och publiken man vill nå ut till. Det som dock blir viktigt när man kör responsiv bannerannonsering är bildmaterialet man publicerat på hemsidan och sociala medier. Det är detta kampanjen drar innehåll från, och det blir därför viktigt att vara noggrann med bilderna, och välja filer som fungerar i olika format, storlekar och utseende och självklart att man väljer bilder av bra kvalitet.
4: Rörlighet ger ökad interaktion
Uppmärksamheten från digitala användare reducerades från 12 sekunder till 8 mellan 2000 och 2013. Online-publiken översvämmas med innehåll varje dag, och det blir därför svårare att få en idealkund att ens lägga märka till din annons. Ett av de enklaste sätten att öka sannolikheten för att fånga publikens uppmärksamhet är genom att använda sig av rörlighet i kampanjen man kör.
Detta kan vara allt från en företagsproducerad video till en enkel gif. Oavsett hur man vrider och vänder på det dras människors uppmärksamhet till rörliga bilder. Tänk själv på hur svårt det är att inte titta på en TV-skärm i rummet du sitter i. Annonsen verkar mer levande med rörlighet, och man ser att detta leder till bättre respons hos mottagaren.
5: Ge Google nog att jobba med
Bannerannonsering bygger mycket på att Google kör preliminär testning av dina annonser – och drar fram de som får bäst resultat. Detta betyder också att ju mer du ger Google att jobba med, desto större chans är det att få fram en kampanj som verkligen får effekt.
Om du endast lägger in två rubriker och beskrivningar till Google i en kampanj (A + B), har sökmotorn endast två alternativ att testa med och välja bland för din annonsering. Om du i stället kör på en mindre grupp med alternativa texter (A-F) kan Google’s algoritmer testa mer noggrant och chansen för att du når ut till fler idealkunder med innehåll som tilltalar dem ökar väsentligt.
Lycka till med bannerannonseringen – vi finns alltid här om ni behöver hjälp med något!