Grafisk profil och grafisk identitet

En grafisk identitet kan ses som kommunikation av dina värden och löften till konsumenten. Den grafiska identiteten är inte det du säger till dina kunder att tänka, det handlar inte om att uppmana kunderna till att sälja, köpa eller “vi är bäst i branschen”-artade budskap. Det handlar om vad dina kunder känner och tänker om ditt varumärke över tid.

Det är viktigt att din verksamhet har en tydlig identitet – en uppsättning egenskaper som gör dig känd på marknaden. Se det som ditt avtryck hos målgruppen. Syftet med den grafiska identiteten är att kunna kommunicera enhetligt. Efter levererat projekt ska ni tillsammans med de riktlinjer vi har tagit fram ha möjlighet att vara konsekventa med design så att det blir tydligt för mottagaren vem som står som avsändare av kommunikationen. Det är så vi skapar igenkänning.

Grafisk profil.

Att sätta en
grafisk identitet.

När det kommer till annonsering så finns det faktorer som är viktiga att ha i åtanke. Vårt första steg i analysen blir att identifiera vilka era grafiska element är samt kartlägga hur de samspelar med varandra. När vi tar fram en identitet så bygger vi på följande element:

  • Logotyp
  • Färgpalett och färgkoder för webb och tryck
  • Profiltypsnitt / typografi
  • Konsekvent stil för bild-/filmanvändning
  • Ett bibliotek av grafiska element

Med dessa som grund bygger vi vidare med ett antal riktlinjer som innehåller exempel på hur den grafiska identiteten ska användas i skarpt läge. Det kan exempelvis röra sig om uppdateringar på hemsidan, regler för placering, menyposter och nyheter.

Grafisk profil.

Riktlinjer?

Riktlinjer kan låta fyrkantigt men vi är väl medvetna om att allt inte har en tydlig väg för hur element ska användas. I dagens digitala värld brottas varumärken om att synas och det blir extra viktigt att kunna skilja på avsändare, uttryck och innehåll. För att ni ska nå ut och få maximal effekt av er marknadsföring är verksamhetens grafiska identitet en nyckelspelare.

Kort sagt skapar din grafiska identitet grunden till varför kunder väljer ditt varumärke i en tid där konsumenten har en alltmer tydligare makt.

Vi lyssnar gärna in era idéer

Har du en idé eller projekt du vill bolla med oss? Hör gärna av dig och ta reda på hur vi kan hjälpa dig.