Bra och genomarbetad targeting & re-targeting skapar mer konvertering

Targeting betyder inriktning och det är precis vad det handlar om i sammanhang där vi pratar reklamköp. Vi riktar in reklamen där vi bedömer att den ska ge störst effekt. Det kan vara en kampanj mot en specifik målgrupp och/eller i ett specifikt format. Budskapet kan dessutom anpassas med hänsyn till att vi på förhand bestämt vem, när och var målgruppen ska exponeras för informationen/reklamen.

Re-targeting är också ungefär vad det låter som, d v s att vi når någon ”igen”. Ofta anpassar vi re-targeting mot målgrupper som visat intresse för våra kunders erbjudande genom att man besökt sajten men inte konverterat.

Targeting & retargeting.

Hur arbetar vi med re-targeting?

Det är viktigt att det blir rätt i arbetet med re-targeting. Tyvärr har begreppet för många blivit negativt laddat och det beror på att många aktörer aktiverar re-targeting kampanjer utan att säkerställa följande nyckelfaktorer:

1. Rätt plats och tid

När, och under hur lång tid, vill vi att målgruppen ska exponeras för re-targeting? Hur ser köpcykeln ut för de tjänster/varor som målgruppen visat intresse för?

2. Exponering

Hur många gånger ska målgruppen exponeras under kampanjperioden?

3. Upplevelse

Vilken presentation ska kunden få i kampanjen? Behövs ett erbjudande, en trevlig påminnelse eller kanske en förklaring av tjänsten/produkten?

4. Format

Vilket format är bäst för att bära presentationen? Ska det vara video, display eller annat?

5. Miljö

I vilken miljö ska kampanjen aktiveras? På givna sajter i GDN och/eller i sociala medier?

Targeting & retargeting.

Vad ger re-targeting?

En väl genomförd re-targeting kampanj kan uppnå stort resultat eftersom användare som exponeras i kampanjen tidigare har varit på er sajt och tagit del av ert erbjudande. Vi vet alltså att det finns någon form av intresse vilket kan innebära att re-targeting kan ”knuffa målgruppen över kanten” och ta action.

Vi kan alla delar inom digital marknadsföring, låt oss ta ett möte och titta på ert specifika behov!

Vill du få en kostnadsfri behovsanalys?

Svara på några enkla frågor så har vi vad vi behöver för att göra en första bedömning