Se till att webben blir verksamhetens bästa säljare med hjälp av SEO

Först och främst; se till att din sajt verkligen säljer dina varor/tjänster. Läs mer om hur en sajt ska byggas här.

När vi är överens om att besökaren får rätt information presenterat på ett bra sätt är det dags att säkerställa bra SEO. Få saker är så frustrerande som en bra sajt utan besökare och det är här SEO kommer in i bilden.

SEO.

Varför SEO?

Bakgrunden till varför SEO är viktigt är den kraft och potential som finns i sökmotorerna, och då främst Google. Varje dag ”googlas” oändligt mycket och en del av dessa sökningar vill du svara på, du vill att den som söker ska hitta svaret hos dig.

Vad som händer när du ”googlar” är att sökmotorns robotar/algoritmer skannar hela webben efter svar och presenterar dem i rangordning baserat på relevans (som bedöms på en mängd olika faktorer). Räcker det då att ha snygga bilder och bra text om företagets produkter? Nej, det är inte så enkelt. Det finns säkert fler aktörer som vill sälja samma produkter som du, och kan vi utgå från att de gör vad de kan för att hämta relevant trafik från sökmotorerna. 

SEO.

SEO består av tre delar

Det är här du vill vara med och därför är SEO viktigt. Vi delar in SEO i tre delar och arbetar med samtliga:

1. On-page SEO

Med utgångspunkt i en relevant sökordsanalys (d v s söktermer som vi vet triggas ofta och har direkt koppling till er verksamhet) ser vi till att våra kunders erbjudande tydligt presenteras på sajten i b l a titlar, beskrivningar, rubriker, ankartexter, bilder och löptext. Vi utvärderar och förbättrar användarvänligheten (UX) och vi utmanar hela tiden de implementeringar vi gjort. Givetvis analyserar vi även våra kunders framgångsrika konkurrenter för att skapa en förståelse för hur andra aktörer agerar.

2. Teknisk SEO

Här arbetar vi b l a med sajtens struktur, sidans hastighet och interna länkar. Google vill inte rekommendera en sajt som laddar långsamt eller på annat sätt ”lider” tekniskt.

3. Off-page SEO

Här tittar vi på kraften i länkar. Vilka externa signaler finns att tillgå och har vi säkerställt att nyttja kraften i dessa på rätt vis? Hur ser släktskapet ut för just er sajt och finns det kraft att hämta för att stärka relevans och därmed ranking? Att du presenterar dig själv på ett bra sätt kan räcka långt, men om någon annan säger att du är bra så kan de ge stor effekt.

SEO.

Vi utvärderar kontinuerligt

Det finns aldrig några garantier med SEO, därför utvärderar vi hur arbetet presterar med hjälp av system där vi månadsvis tittar på hur sajten rankar mot givna sökningar. Vi följer utvecklingen över tid och kan därmed snabbt fånga upp och åtgärda eventuella problem/utmaningar.

Som ett komplement till bra SEO arbetar vi även med SEM, d v s sökmotorannonsering. Det innebär möjlighet att köpa relevanta söktermer för att säkerställa positionering hos sökmotorerna, här är vi noga med att dra fördel av de synergier som finns mellan SEO och SEM. De går hand-i-hand och de påverkar varandra i högsta grad. Läs mer om vårt arbete med SEM.

Är du nyfiken så tveka inte att höra av dig!

Vill du få en kostnadsfri behovsanalys?

Svara på några enkla frågor så har vi vad vi behöver för att göra en första bedömning