Att annonsera på Google (SEM) är effektiv marknadsföring.

Att annonsera på Google i någon omfattning är självklart, varje fall om du frågar oss. Annonsering blir knappast mer relevant. Enkelt förklarat innebär annonseringen att vi tillsammans bestämmer vem som ska se din annons beroende på; vad man sökt på, vart man befinner sig och när på dygnet sökningen har skett.

Qase Digital SEM

SEM.

Full kontroll

Vi har full kontroll på när du ska exponeras och kan dessutom anpassa din kommunikation (ditt svar) dynamiskt till hur sökningen är formulerad. Exponeringen i sig är kostnadsfri eftersom Google tar betalt först när den som sökt väljer att klicka på just din annons. Beroende på vad sökningen uttrycker intresse för så ser vi såklart också till att klicket leder in till precis rätt sida på din sajt för snabb relevant information.

SEM.

Hur går det till?

Vi bestämmer alltså tillsammans omfattningen av din annonsering och i slutändan hur mycket, och vilken, trafik du vill driva till din sajt. Vid uppstart för nya SEM-kunder ser arbetet ut såhär:

1. Behovsanalys

Här analyseras hela kedjan som ligger till grund för bra SEM. Vi tittar på konkurrenter, sökbara produkter/tjänster i kundens sortiment samt landningssidor, sökvolymer och uppskattade klickkostnader, budgetförutsättningar, geografiskt upptagningsområde, konverteringspunkter e t c.

2. Sökordsportfölj

Med utgångspunkt i behovsanalysen fastställer vi tillsammans en sökordsportfölj för de produkter och tjänster som ska lyftas med SEM. Ska vi arbeta med en bred eller en hyperrelevant portfölj?

3. Konton och kampanjer

Här bygger vi kontot i Googles gränssnitt och varje sökord ligger i en egen annonsgrupp som laddas med flera annonser som i sin tur ska länkas till rätt landningssidor på er sajt.

4. Spårningsimplementering

Här säkerställer vi att all trafik till sajten spåras och kan mätas. Vi sätter upp konverteringspunkter för att i framtiden kunna se vilken trafik som konverterar och vart konvertering sker. Arbetar vi med e-handel så implementerar vi e-handelsspårning och mäter ROAS (Return On Ad Spend) för att utvärdera att SEM, såväl som övriga insatsers, faktiska intäkter.

5. Optimering

Vi arbetar över tid och ser till att alla konton optimeras löpande. Efter att annonseringen startar får vi hela tiden insikter kring annonseringen och utmanar allt från sökord till annonstexter och landningssidor / konverteringspunkter.

6. Rapportering

Vi rapporterar löpande (i regel månadsvis) för våra insatser och hur annonseringen presterar. Här tittar vi tillsammans på budget i förhållande till intäkt, exponeringsandelar/potential, vilka produkter som ska prioriteras e t c.

SEM.

SEM kräver att det görs rätt från början

För att effekten av SEM ska bli optimal gäller det att arbeta med sajten på rätt sätt. Varje annons ska länkas till en landningssida som måste ge rätt info till den som sökt, och ju större relevans Google bedömer finns på landningssidan – desto mindre behöver du betala för trafiken. Därför är det viktigt att arbeta löpande med optimering av sajten. Sökmotoroptimeringen (SEO) går hand-i-hand med SEM och synergierna är flera. Det en absolut fördel för såväl oss som våra kunder när vi får möjlighet att arbeta med båda delarna.

Är du nyfiken så tveka inte att höra av dig!

Vill du få en kostnadsfri behovsanalys?

Svara på några enkla frågor så har vi vad vi behöver för att göra en första bedömning