Vad är visuell storytelling?

Varenda reklam man publicerar för sitt företag innehåller en rad med olika komponenter. Man har något man vill nå ut med, man vet förhoppningsvis vem man vill att ska se reklamen, och man har tänkt ut vad som är det bästa sättet att kommunicera på. I detta inlägg kollar vi på visuell storytelling, som är den underliggande emotiva biten av all reklam som inkluderar bilder, antingen stillastående eller rörliga.

 

Varför har berättelser så stor inverkan på människor?

För att förstå vad visuell storytelling är måste vi först kolla på vad en berättelse är, samt varför dessa fungerar i kommunikationen mellan företag och kund. Om du själv tänker på en reklam du faktiskt kommer ihåg är det som oftast för att den reklamen tilltalade dig på en emotionell nivå. Så är det även med böcker vi läser eller filmer vi ser som vi tycker om. Vi känner igen oss i berättelsen, och därför tar vi del av den på ett mer meningsfullt sätt.

Detta illustrerar exakt varför storytelling blir en större och större del av alla sorters marknadsföring. När man kan få sin publik att känna sig som en del av berättelsen man förmedlar i en reklam är det en betydligt större chans att de kommer ihåg den, eller ännu bättre, agerar efter de har sett den.

 

Den visuella berättelsen

Det finns många sätt att berätta på; de flesta kreativa yrken försöker få till någon sorts berättelse med sitt arbete, antingen det är med musik, dans eller text. Visuell storytelling är när man huvudsakligt använder sig av antingen bilder eller rörliga bilder för att kommunicera med sin publik. Reklam du ser på TV, på affischer eller på nätet är alla exempel på en sorts visuell berättelse. Och man kan få oerhört mycket sagt, speciellt när man jobbar med rörlig bild.

Som vi nämnde innan är det som oftast det emotionella man känner igen sig i, som gör att vi blir tagna av en berättelse. Det kan vara i en liten detalj som trycker på ett minne eller en känsla. Eller så kan det vara att vi vet exakt hur huvudpersonen känner sig i de olika situationerna vi ser dem gå igenom. Konsekvensen av detta, när man vill jobba med visuell storytelling, blir att man måste tänka igenom sin marknadsföring i tre olika kontexter:

– Hur kommer man att nå fram till publiken på ett emotivt sätt?
– Hur gör man detta med bilder eller rörlig bild?
– Vilken plattform/plattformar ska reklamen visas på?

 

Storytelling i olika marknadsföringskanaler

Denna sista punkten är oerhört viktig när man ska använda sig aktivt av storytelling som del av sin marknadsföring. En berättelse måste anpassas efter kanalen den ska förmedlas i. De mest naturliga plattformarna för just visuella berättelser är antingen i TV-reklam, bildreklam eller i sociala medier. Reklam i TV (antingen analogt eller digitalt) är kanske den bästa för att verkligen bygga upp och förmedla en story – och det är även så nästan alla stora företag kör sina marknadsföringsinsatser med rörlig bild.

Den svåraste punkten just här är tid. I motsättning till en film har man mycket begränsad tid för att nå ut med sin berättelse i TV. Man måste fånga uppmärksamheten till tittaren och hinna att få de att känna sig delaktig i reklamens kommunikation. Det är också därför att just rörlig bild är så effektivt; det man behöver flera sidor för att säga med text kan man säga med några få sekunder om man använder sig av visuell storytelling. Och när man tänker noggrant igenom vad man vill säga, samt vad man vill att tittaren ska känna blir det betydligt enklare att lista ut sin strategi för reklamen.

Senaste inläggen

TOP