Vad är Google Display Network?

Sverige har en av världens högsta internet penetration rates, med en befolkning där 98 % har tillgång till internet hemma. Tänk dig att du kunde använda dig av ett nätverk som hade potentialen att nå ut till alla dessa användare med din marknadsföring. Om man vet hur man ska använda sig av det, är det exakt detta som är Google Display Network.

 

Google Display Network i ett nötskal

GDN är en enorm konstellation av hemsidor, videor och applikationer där en reklamkampanj kan synas. Det finns mer än 2 miljoner av dessa, och tillsammans gör de det möjligt att nå ut till 90 % av alla världens internetanvändare. I Sverige, där så högt antal av befolkningen har tillgång till internet, kan man i princip säga att Google Display Network ger dig tillgång till varenda svensk med en mobil eller dator.

Skillnaden mellan sökmarknadsföring och marknadsföring via GDN är att i det förstnämnda så visas reklamen eller kampanjen på olika sökord och -fraser direkt i Google. Det är alltså när en användare skriver in något i sökmotorn, som man har valt att synas på genom annonsering. Detta kallas för search network på engelska. Google Display Network är o andra sidan indirekta plattformar för dina kampanjer – det kan vara bloggar, videor på YouTube, eller mobilapplikationer.

 

Om att hitta sin publik på nätet

Att ha potentiell tillgång till hela Sverige är självklart extremt kraftfullt. Men det utgör också en stor utmaning vad gäller marknadsföringen. Det är uppenbarligen inte så att varenda människa i Sverige är en potentiell kund till just er och ert utbud. Därför är det viktigt – som med all marknadsföring – att ha koll på vem det är man vill nå ut till. Vad läser de? Vilka videor kollar de på? Vad för sorts appar har de i sin mobil?

Digitaliseringen av marknadsföring innebär ett betydligt mer effektivt verktyg när man ska sprida sin reklam. Det gäller dock endast om man vet hur man ska använda sig av plattformarna som finns. På Google Display Network är det A och O att veta exakt vem man vill ska se ens reklam. Det är nämligen därför nätverket ursprungligen blev skapat; som ett verktyg för att hjälpa dig hitta din publik på nätet.

 

Hur marknadsför man sig via GDN?

Den kanske viktigaste komponenten när man ska marknadsföra sig via Google på det här sättet är just idealkunden. Man kan gå ut med sina reklamer likväl brett som smalt, och faktorerna som bestämmer hur man ska synas baseras på människorna man vill rikta in sig mot. Man kan sätta upp GDN-kampanjer på faktorer såsom ålder, geografi, intressen, beteendemönster, tidigare besök till din hemsida – och en rad andra faktorer.

Och eftersom man har möjlighet att marknadsföra sig i flera olika sorters kanaler finns det även utrymme för att skräddarsy sin reklam med bild och text så den får största möjliga effekt där man vill att den ska synas. Det är till exempel skillnad på beteendet mellan de som använder appar och de som läser bloggar. Båda är potentiella kanaler via Google Display Network, och det är därför viktigt att kombinera sin kunskap om kunden med en strategi för plattformen.

 

Vad kostar det att använda sig av Google Display Network?

Precis som med Google’s search network är GDN ett mycket flexibelt sätt att marknadsföra på vad gäller budget. Önskad spridning är självklart den viktigaste faktorn när du har en kampanj, vare sig den är digital eller via ett traditionellt medium. Google Display Network ger dig dock möjligheten till att välja exakt hur mycket eller lite du vill spendera.

Detta illustrerar ännu en anledning till varför just det här nätverket har så mycket potential för företagsmarknadsföring. Man har ett hav av möjligheter för varenda kampanj, och med god planering kan man få ut mycket av en välriktad reklam på de många tusen plattformarna som ingår.

Senaste inläggen

TOP