Lucia 2019: Temadagar och marknadsföring på sociala medier

Firandet av Lucia 2019 i förra vecka uppmärksammades över hela Sverige. Dagen är ett perfekt exempel på just hur effektiva temadagar kan vara som ett fokusområde för marknadsföring på sociala medier för företag.

Hashtags i samband med temadagar

Som vi har pratat om i tidigare inlägg fungerar hashtags som en karta på sociala medier. Det är den kanske viktigaste ingångsvägen för alla användare som är på jakt efter inspiration. I sin marknadsföring på dessa kanaler är det därför viktigt att man är strategisk i sin användning av kartan och dennes beteckningar. Vidare kan man utnyttja den organiska tillväxten av sökningar som händer i samband med svenska temadagar som en fördel i sin egen satsning.

Lucia 2019 kom, som tidigare år, med en stor ökning av hashtagen #lucia, särskilt på Instagram. Folk över hela landet vill dela med sig av sitt firande, och man hittar bilder och videos på allt från lussebullar till ljustäckta vardagsrum; ett mysigt och rikstäckande advents-event. Som företag bjuder detta på en perfekt möjlighet till att publicera marknadsföring som bidrar till julkänslan – samtidigt som man skapar en effektiv kampanj.

Planera marknadsföringen i god tid

Marknadsföring som ska fungera måste dock planeras framåt i tid. Det betyder till exempel att om ni säljer ljus och bestämmer er under året för att göra en stor kampanj inför Lucia 2019 borde planeringen börja så tidigt som direkt efter sommaren. Som med allt annat inom marknadsföring är det kritiskt att man är noggrann i grunden för att lyckas med sin kampanj.

Det finns nästan ingenstans där det är så hög konkurrens om en persons uppmärksamhet som på sociala medier. Här har inlägg kort levnadstid, och det ska alltså mycket till att komma igenom djungeln med ett budskap som tilltalar ens idealkund. Det här är också anledningen till att man i samband med marknadsföring inför temadagar på sociala medier måste planera.

Kanske visar det sig att en hashtag har för hög konkurrens till att ni ska kunna nå ut med den. Kanske upptäcker ni att er idealkund inte söker på #lucia, utan #sverigeslucia – eller något helt annat. Kanske har ni nog med följare att själva gå ut med en egen hashtag inför Lucia 2019. Poängen är att inför en temadagskampanj är det extra viktigt att analysera marknaden, så man ser till att man syns på rätt plats vid rätt tidpunkt. Och det är här planeringen får en så stor roll.

Lucia 2019: Om att välja sina temadagar strategiskt

Säger vi “Lucia 2019” tänker du sannolikt på lussebullar, luciatåg och advent. Du tänker kanske inte på bildelar, solglasögon eller återvinning. Om ni ska inkludera temadagar som en del av er marknadsföringsstrategi för sociala medier är det viktigt att ni hittar en lucka där ni kan passa in på ett organiskt sätt med det ni säljer.

Samtidigt ska man inte heller tänka för smått och som ett resultat av det gå miste om en temadag som ert utbud hade passat in i. En av sociala mediers största styrkor är just utrymmet som finns för kreativitet – och nästan förväntas – i användarnas ögon. Man kan positionera det mesta, i de flesta kontexter, om man bara tänker innovativt nog.

Här ska man återigen återvända till kunden. Om ni ska köra en kampanj för Lucia 2019, vad erbjuder ni som är viktigt för era kunder just nu? Och hur kan den här problemställningen och lösningen riktas in mot just den 13e december? Så länge ni skapar en berättelse som är trovärdig inför de temadagarna ni väljer att fokusera på, kan den här sortens marknadsföring på sociala medier vara mycket kraftfull för både sälj och varumärkeskännedom.

Senaste inläggen

TOP