5 fördelar med sociala medier för företag under julen

Julen är den perfekta tiden för ett lyft inom företagets marknadsföring. Konsumenter är på jakt efter julklappar, och en helt speciell stämning lägger sig över landet när adventstiden börjar. Det här är även en tid när människor spenderar mycket tid på sociala medier för inspiration. Här ger vi dig 5 fördelar med sociala medier för företag i december.

 

Enkelt att få direktkontakt med kunden

Plattformar som Facebook, Instagram och LinkedIn är speciella eftersom de uppmuntrar till direktkontakt mellan företag och kund. Sociala medier för företag bryter det traditionella avståndet mellan den lilla individen och det stora företaget. Detta gör det möjligt – och även enkelt – att få direktkontakt med kunden.

I adventstiden kan detta vara speciellt värdefullt, särskilt om man önskar att bygga vidare på relationen till sin kundbas. Det kan vara en uppmaning till att dela sina bästa upplevelser under december, eller en röstning om vad för sorts julklapp man önskar sig från just ert tjänste- eller produkterbjudande.

 

Utrymme för att bjuda på företagets identitet

På sociala medier är det en helt annan ton än den proffsiga företagstonaliteten. Det är faktiskt en fördel att vara personlig, lekfull och bjuda på sig själva i sina inlägg. Det här utrymmet är unikt för just dessa marknadsföringskanaler och betyder att ni kan använda sociala medier för företag på ett genuint och personligt sätt.

Under advent betyder det också att ni har möjligheten till att skapa en unik kampanjplan, som skiljer ut sig från mängden. Det behöver inte vara komplicerat. Kanske kan några anställda dela sina favoritminnen från tidigare adventsveckor? Eller så kan ni köra en bildserie på kontoret som sakta men säkert blir mer och mer juligt? Kunder tycker om att få se bakom kulisserna, och det styrker även företagets varumärke som ärligt och transparent.

 

I sociala medier för företag får man vara kreativ

Och kreativ på ett helt unikt sätt. Självklart får man vara rolig, genuin och lite excentrisk på andra plattformar. Faktiskt borde man troligtvis även vara det. Men när man använder sig av sociala medier är förväntan hos konsumenten en helt annan. Det betyder att man kan framhäva sin kreativa sida på ett sätt som tilltalar ens idealkund.

Spendera advent på sociala medier till att visa fram er produkt eller tjänst i en rolig, innovativ och julig ton. Kom ihåg att det visuella är allt på sociala medier, och under advent räknar användarna med starka färger och ljuvligt ljus. Var inte rädda för att ta ett kliv ut ur er bekvämlighetszon och framhäv er kreativa sida.

 

Gör det möjligt att skapa företagsmomentum

Adventskalendern som koncept är din bästa vän under tiden före jul. Den ger er nämligen möjligheten till att bygga företagsmomentum runt unika förmåner som riktar sig mot er kundbas. Om ni använder kanalerna på rätt sätt kan ni få ihop fler följare, mer engagemang och, som en konsekvens, fler försäljningar. 

Ni kan till exempel skapa en egen hashtag på Instagram, eller ett eget julformat på Facebook. Sedan är det bara att bygga på känslan av gemensamhet och uppmuntra era kunder till att dela inläggen, eller köpa varan ni vill framhäva. Annars kan man göra sin egen adventskalender, antingen med inlägg varje dag eller varje adventssöndag.

 

Användaren förväntar sig reklam på ett annat sätt

Självklart har sociala medier för företag blivit så stort för att kanalerna erbjuder en fantastisk marknadsföringsplattform. Ändå är det så att många använder sig av Facebook, Twitter och Instagram för att det ska vara just socialt. Det betyder att kunderna inte alltid är lika mottagliga för reklam.

Under december är stämningen dock annorlunda. Man letar efter julklappar, både till sig själv och andra. Man önskar inspiration till hur man ska göra klart till jul. Detta är alltså en perfekt chans för att skapa en kampanj som är meningsfull med ett fint julbudskap, och som även driver kunden till en för er värdefull handling.

Senaste inläggen

TOP