Årets julklapp 2019 i TV-reklam

Den 20e november annonserade HUI, Handelns Utredningsinstitut, att mobillådan är årets julklapp 2019. För 2018 var det ”det återvunna plagget” som utnämndes till årets julklapp. Produkten som utses ska vara en nyhet, eller fått ett nyväckt intresse under året; svara för ett högt försäljningsvärde och representera tiden vi lever i, enligt HUI. Vi har kollat på några av TV-reklamerna som har gått under det senaste året och som illustrerar den samhällstrend som i stor grad ligger till grund för utnämningen.

 

H&M’s “Together We Can Close the Loop”

H&M är en av världens största producenter av kläder och har därmed fått mer och mer press på sig att göra sin produktion hållbar. Redan 2015 lanserade kedjan sin H&M Conscious-kollektion, som sedan har blivit en ständigt större del utav klädproduktionen.

Under 2019 visade H&M denna TV-reklam, för plagg gjort på minst 50 % återvunna PET-flaskor. Lik de andra filmerna från märket lyckas de att skapa en emotionell parallell mellan människorna vars berättelse vi följer och kläderna själva. Man känner en slags empati för de, och på det viset vädjar H&M både till mer försäljning, men även till en mer hållbar produktion.

 

Myrorna’s ”Höstens Must Haves”

Myrorna har 120 års historia med secondhand och har byggt upp hela sin affärsmodell på hållbarhet och återvinning. Eftersom inga resurser går åt till att producera om kläderna är detta ett typiskt exempel på en trend som börjar öka i Sverige: Att köpa kläder som inte ökar produktionens belastning på jorden.

Höstens Must Haves är i sig en jätteenkel reklam, med en särskilt enkel storyline, och sannolikt relativt låg budget. Den klarar ändå av att kommunicera sitt budskap på ett tydligt sätt, och skapar en känsla av att secondhand – en version av årets julklapp – är riktigt coolt.

 

Lindex’ Your Smart Wardrobe

Lindex har samlat in kläder till både återvinning och secondhand-försäljning sedan flera år tillbaka. Klädkedjans mål är att 100 % av alla deras material ska vara antingen återvunna eller komma från hållbara källor inom 2025. Det är den här typen av trender som har gjort det återvunna plagget till årets julklapp 2018 och som följaktligen påverkat trenden under 2019.

I den här reklamfilmen fokuserar dock Lindex inte på att återvinna plagg, utan att reducera konsumtion. De utmanar sina kunder till att tänka igenom vilka kläder de faktiskt tycker om, och på detta vis se till att de inte köper mer än nödvändigt. Det kallas för mindful shopping och är ett gott exempel på hur man kan marknadsföra med hållbarhet i tankarna.

 

Stockholms Stadsmissions Remake the Norm

Remake är Stockholms Stadsmissions designmärke, där plaggen produceras av donerat material. Här tillverkas med andra ord återvunna plagg från secondhand, och är därmed ett initiativ karakteristiskt för tidens fokus på miljö och hållbarhet. Kläderna är lokalproducerade, och kan både handlas och hyras.

I Remake the Norm av Vilma Ek får vi en vacker, unik och ärlig inblick i en stockholmares liv; en reklam som verkligen fångar tittaren och som även illustrerar att lokalt kan vara ett jättefint ursprung för en bra reklamfilm. Kläderna blir närmast en eftertanke, men är fortfarande i fokus genom hela filmen.

 

Årets julklapp 2019 – och alla utnämningar från tidigare år – är en spegel på tiden vi lever i. I mars 2019 släppte Telenor sin reklam Skärmlivet är livet som ger sig in i debatten om skärmtid, är den bra eller är den dålig? Det är denna debatt som nu ligger till grund för årets utnämning. Men det återstår fortfarande att se hur mobillådan, en symbol för att vi ska minska vår skärmtid, kommer att påverka TV-reklam under 2020.

 

 

Senaste inläggen

TOP