Är TV-reklam fortfarande ett aktuellt medium?

Reklam har fått en enorm mängd med potentiella plattformar att leva på sedan den digitala revolutionens början. Nu blir vi matade med reklam nästan konstant – var som helst, när som helst. Som företag är det som ett resultat av den digitala revolutionen enkelt att tänka att man måste satsa på de nya kanalerna, och att man glömmer bort de traditionella marknadsföringsplattformarna som fortfarande finns kvar. I det här inlägget kollar vi på om TV-reklam fortfarande är ett aktuellt reklammedium för svenska företag.

 

TV-reklam, sociala medier, YouTube – vad är bäst?

Självklart är det bra att det finns många alternativ för vart man ska rikta in sin reklam. Det betyder att man kan specificera vilken publik man önskar att nå ut till, utifrån vilken plattform det publiksegmentet spenderar mestadels av sin tid på. Det finns med andra ord inget enkelt svar på vilken kanal som är bäst, utan detta beror på tjänsten eller produkten man vill sälja, vem man vill sälja den till, samt hur.

Det som dock har hänt på senaste tiden är att en uppfattning om att TV-reklam inte är lika aktuell som förut har bildats. Man tänker kanske att Facebook, Instagram, YouTube eller andra digitala kanaler är det bästa alternativet för att nå ut till så många som möjligt. Realiteten är dock den att TV i allra högsta grad utgör en stor del av svenskarnas mediedag.

 

Hur många svenskar tittar på TV?

Så hur stor spridning får du egentligen om du väljer att satsa på TV-reklam som del av din marknadsföring? Nordicom-Sveriges Mediebarometer 2018 visade att under en vanlig dag tittade 82 % av Sveriges befolkning på TV. Drygt 8 miljoner om man kör en rikstäckande reklam, med andra ord. Och det är faktiskt inte streamad TV som leder i siffrorna. 

 

Av den här konsumtionen av rörlig bild under en vanlig dag utgjorde tablålagd TV (alltså helt vanlig och linjär TV) 57 %, och streamad TV 36 %. Det är även så att TV som plattform är den som används mest när man kollar på minuter under dagen. 2 timmar av svenskarnas vardag går åt att titta på TV, och 73 minuter av dessa på är tablålagd TV. Då säger det sig självt att TV-reklam har stor spridning i Sverige. Men har den någon större effekt än marknadsföring i andra kanaler?

 

Publikens inställning till TV-reklam

Som vi kollade på i vårt förra inlägg, så har en person som tittar på TV en helt annan inställning till reklam än en person som befinner sig på sociala medier eller andra digitala plattformar. En artikel från Frontiers in Psychology tidigare i år kollade på påverkan av reklam från TV jämfört med samma reklam på YouTube. Det visar sig att TV-reklam har en starkare direkt påverkan på mottagaren, erhåller mer uppmärksamhet och mer positiva känslor. 

Tänk på hur du själv mår när du tittar på TV. Man är som oftast avslappnad, har valt att sätta sig ner och ta det lugnt en stund. Vidare vet man att den här plattformen kommer med reklam. Irritationen som ofta uppstår när man blir presenterad med reklam i kanaler man inte önskar den kommer inte på samma sätt med TV. Det betyder att det här mediet kommer med en betydligt mer mottaglig publik.

 

Uppmärksamhet och TV-reklam

Utöver att tittaren är mer mottaglig när den kollar på TV, går det även att se en helt annan nivå av uppmärksamhet här än på till exempel sociala medier. Det beror både på det rent fysiska – att TV-skärmen är större än en telefonskärm – och det strukturella – att det förekommer färre störningsmoment på linjär TV än för ett klipp på YouTube. 

Mer uppmärksamhet leder till att mer information sätter sig hos tittaren, både medvetet och undermedvetet. Människor som har sett en TV-reklam kommer ihåg den längre än människor som har sett en reklam på sociala medier. Detta ger längre levnadstid på investeringen, större spridning, och högre sannolikhet för att en potentiell kund kommer tänka på er när behovet för er tjänst eller produkt uppstår.

Till trots för den digitala vardagen vi befinner oss i, visar det sig alltså att TV fortfarande ligger på topp vad gäller mediekonsumtion i Sverige. Positionerar man sig på rätt sätt har man chansen att nå ut till sin idealkund på en effektiv och fängslande marknadsföringsplattform.

 

Senaste inläggen

TOP