Våra 5 favoriter från svensk TV-reklam

När reklam för TV blir bra, blir det riktigt bra; en ny berättelse, en spännande tvist på ett annars tråkigt tema, eller helt enkelt ett budskap som träffar publiken rakt i hjärtat. Vi på QASE har listat våra 5 största favoriter från svensk TV-reklam.

 

Nummer 1: Iprenmannen

Iprenmannen är en svensk TV-ikon, med en låt som nästan hela Sverige kan, även idag 20 år senare. Reklamen baseras i grund och botten på en väldigt enkel berättelsestruktur (från besvär till lösning men hjälp av produkten som säljs), men musiken tillsammans med mannen som stänger dörren för den konstiga tablettmannen har ändå blivit en favorit i svensk TV-reklam. Iprenmannen blev dock anmäld och fälld, eftersom man inte fick kalla en tablett intelligent.

 

Nummer 2: ICA fångar vardagen

ICA har fått plats i Guinness rekordbok med den längsta reklamkampanjen genom tiderna, och det är en anledning till att filmerna fortfarande fångar intresse hos tittarna. Det är något genomgående genuint och ärligt med de olika människorna och deras berättelser som presenteras av ICA. Antingen det är en svår dag på jobbet eller en jobbig situation hittar man alltid något personligt man kan känna igen sig i hos de ICA-anställda. Här är en utav de fantastiska samlingarna från förr:

(The Movie, part 1)

 

Nummer 3: Dina Försäkringar: Förlossningen och Förskolan

Försäkringsbolag ska ju egentligen hjälpa till när det oväntade händer, men ofta associeras de med långa kötider, jobbiga regler och en himla massa pappersarbete för kunderna. Dina Försäkringar kör en humoristisk vinkling på det traditionella försäkringsbolaget med sina reklamfilmer Förskolan och Förlossningen, och visar samtidigt på ett smidigt sätt att de är en annorlunda försäkringsleverantör.

(Förskolan)

(Förlossningen)

 

Nummer 4: Där livet händer

Traditionellt har svensk TV-reklam handlat om att spegla världen på ett romantiskt och idylliskt sätt. Med IKEA’s ”Där livet händer”-serie gör man i stället raka motsatsen – och presenterar en vardag som betydligt mer liknar den publiken känner igen sig i. På detta sätt visar IKEA att de förstår sina kunder, och finns där för att hjälpa till med att lösa deras vardagsproblem, vad än dessa må vara.

 

Nummer 5: Canal Digital och motorsågen

Canal Digitals ”Missa inget viktigt” är en härlig reklamfilm av många olika anledningar. Från ett rent marknadsföringsperspektiv positionerar Canal Digital sig som en viktig – ja, till och med livsviktig – serviceleverantör. Men reklamfilmen är även smart eftersom den presenterar en skrämmande situation från ett bisarrt, komiskt och oväntat perspektiv, som både underhåller och överraskar tittaren.

TOP