3 enkla steg för att förbättra din Google SEO

Google är världens onekligen största sökmotor, och har därmed blivit den viktigaste digitala plattformen för de allra flesta företag, på global basis. Börjar man kolla på alla åtgärder som behövs för att påverka sin placering kan arbetet kännas omöjligt. Som tur är finns det mycket man kan göra som inte kräver alltför mycket tid, men fortfarande har stor effekt på Google SEO.

Google SEO i ett nötskal

SEO står för ‘search engine optimization’, alltså optimering för sökmotorer. Helt enkelt betyder detta att man ska göra sin hemsida så sökmotorvänlig som möjligt – i alla fall när man vill synas för sina kunder. När man pratar om Google SEO pratar man i princip om det digitala språket man använder på sin hemsida, som behövs för att sökmotorns robotar ska förstå vad man säger.

Detta betyder att text är A och O vad gäller optimering för sökmotorer. Man måste här tänka på en mängd faktorer, som alla huvudsakligen grundar sig i huvudmålsättningen: Hur enkelt är det för Google att koppla dina tjänster och produkter till människorna som söker efter dem?

Man optimerar sin Google SEO genom bland annat struktur av texten, val av sökord i texten, faktiskt innehåll i texten, och presentation av texten. Det är mycket att göra, men för att komma igång finns det tre enkla steg ni kan implementera.

 

Steg 1: Rubrik på startsidan och Google SEO

Google’s uppdrag är att hjälpa människor med att hitta det som de letar efter. Tänk bara på hur du själv använder sökmotorn när du behöver en produkt eller tjänst. Konsekvensen av detta blir att Google allra först letar efter sökordet användaren har skrivit in på din hemsida – efter att den har tagit bort alla konkurrenter som är irrelevanta (saker som målgrupp, adress och bransch blir alla viktiga här).

När robotarna letar, kollar de på toppen av startsidan. Därför borde ni alltid fråga er själva: Är det enkelt att förstå vad företaget jobbar med, enbart baserat på er rubrik på startsidan? Jobbar ni till exempel med catering är rubriken ett naturligt ställe för att lägga in det här sökordet. Sannolikheten är stor för att en användare som behöver catering kommer att inkludera ordet i sitt sök.

Exempel:

 

 

Båda dessa bilder föreställer rubriker på två olika IT-företags startsida. Första bilden föreställer en tydlig och bra rubrik ur ett Google SEO-perspektiv. Bild nummer två föreställer en rubrik som är mindre bra ur ett SEO-perspektiv.

Steg 2: Hur jobbar ni med titlar och beskrivningar?

Tillsammans med rubriker överst på olika sidor kollar Google också titlar och beskrivningar. Varje sida på webbplatsen har i sökmotorns ögon en titel och en beskrivning på vad sidan handlar om – alltså vad användaren kan förvänta att hitta fram till här. Därför är nästa steg av optimering för en sökmotor att kolla på denna aspekt av den tillgängliga digitala texten.

Kom ihåg att sökord är den underliggande referenspunkten i Google SEO. Om ni önskar att en potentiell kund i Uppsala ska hitta er syriska restaurang vore det smart att använda sökordet ‘syrisk restaurang Uppsala’ på ett naturligt sätt i titlar och beskrivningar. Prioritera de viktigaste sidorna i er verksamhet, och börja där.

Exempel:

Ovan är två exempel på sökresultat för restauranger, den översta har en anpassad titel och beskrivning, på den undre har Google tagit slumpartad information för att fylla ytan för titel och beskrivning.

Steg 3: Varför är unikt innehåll så viktigt för Google SEO?

Copy/paste av redan existerande digitalt innehåll från en annan sida är säkraste sättet att straffas av Google. Som vi redan pratat om ska Google hjälpa användaren få en positiv sökupplevelse. Tänk igenom vad du själv uppskattar när du försöker hitta något du behöver på nätet. Märker du en skillnad mellan olika texter? Kvalité, målgrupp och struktur?

Unikt innehåll visar att ni är ett företag som tar användarupplevelsen på allvar. Vidare är det också ett bevis på att ni har en unik hemsida, som beskriver unika produkter eller tjänster, och som inte endast försöker driva trafik för trafikens skull. Kom ihåg att det är bättre med mindre innehåll som är bra, än mycket innehåll av låg kvalité.

 

 

Glöm inte bort idealkunden i ert SEO-arbete

När man väl börjar att fokusera på Google SEO är det lätt att helt fastna i hur sökmotorn och robotarna tänker. Det är dock viktigt att inte glömma bort att detta bara är en komponent av digitalt arbete, och att man måste kombinera innehållet man implementerar med vad som sannolikt kommer att tilltala ens idealkund.

Tidigare fanns det ett hav av hemsidor som endast var skrivna för att placera högt på Google. Robotarna – innan de blev så smarta som de är i dag – tyckte om denna typ av innehåll. Var man dock en människa som råkade läsa texterna saknades mening totalt. Det kunde vara rad efter rad med samma sökord, utan någon vidare struktur på texten. Hemsidan placerade alltså högt – men endast från ett robot-perspektiv.

I dag är Google SEO betydligt smartare och ställer höga krav till hemsidor, men exemplet illustrerar precis hur viktigt det är att komma ihåg vem man egentligen producerar sitt innehåll för.

Har ni unikt innehåll på era olika sidor?

TOP