Sökord i digital marknadsföring

Digital marknadsföring är ett jättestort fält, med väldigt många pusselbitar – det är därför vi på QASE tycker det är så kul att jobba med – men det finns en komponent som är särskild viktig. Sökord är A och O för att lyckas digitalt, både med sina kampanjer och sitt företag. Här går vi igenom precis varför de är så viktiga.

 

Vad är egentligen ett sökord?

Det känns kanske självfallet. I den digitala åldern vi lever i används sökord konstant, till att hitta allt, av alla. Funderar du på vad du ska laga till middag? Hur du ska fixa kranen i badrummet? Vem som var Sveriges statsminister 1964? Sökord är vår egen hjärnas katalog av undran och funderingar – det är frågan vi ställer till Google*.

Sökord kan vara precis det: ett ord. Nu blir det dock vanligare att man använder det som kallas en sökfras, eller en hel mening, till att fråga om det man undrar. Sökord katalogiseras av sökmotorn, och beroende på hur många som söker på just det ordet eller den meningen, blir ett sökord mer eller mindre populärt. 

Ett sökord kan vara allt från “lasagne” till “hur lagar man en cykel”.

 

Digital marknadsföring och sökord för din idealkund

Så om sökord är frågorna människor ställer på nätet borde det rimligtvis vara gynnsamt att finnas där som ett potentiellt svar på deras fråga. För att få till detta på rätt sätt måste man först och främst tänka igenom vem ens idealkund är, och vilka sökord den människan använder.

I digital marknadsföring är det både lättare och svårare att komma i kontakt med just den personen som behöver ens tjänst. Det finns så många konkurrenter, och eftersom internet gör i princip allt globalt, måste man se till att synas där ens idealkund är. Det känns kanske lite som att leta efter en nål i en höstack. Som tur är får man mycket hjälp från Google – så länge man använder Google’s språk.

Tänk igenom vilka personer som behöver din produkt eller tjänst. Då är du betydligt närmare att identifiera sökorden de kommer att använda.

 

Hur väljer man rätt sökord?

 

När man väl har tänkt ut vem man vill att ska hitta ens hemsida kan man börja att specifik välja vilka sökord man ska använda i företagets digitala marknadsföring. Det här är en balansgång, och det är svårt att göra rätt. Det allra viktigaste är att man kommer ihåg vad som är relevant för idealkunden – alltså vad den personen kommer att söka på.

Vidare finns det även en lång rad med faktorer som har betydelse för sökord. Tidigare nämnde vi att ett sökord kan vara populärt eller inte. Kort sagt kan man säga att ju mer populärt ett sökord är, desto svårare är det att ranka, eller placera sig, högt på det i Googles sökresultat. Detta kallas för antal sök i månaden, och är en viktig del i att välja rätt sökord inom digital marknadsföring. Om allt för många söker på ordet kommer det vara svårt att synas. Om allt för få söker på ordet kommer man inte nå ut till nog med potentiella kunder.

Sökmotorn katalogiserar även sökord i det som kallas för exakt och bred match. Alltså kan en person söka på “lasagne enkelt recept”, och ändå få upp resultat som använder sig av meningen “lasagne lätt recept”. 

När man ska välja sökord är det alltså viktigt att man använder ord eller meningar som är relevanta för ens idealkund, för ens företag och som naturligt får plats i ens digitala innehåll.

 

Därför hjälper sökord i digital marknadsföring

Digital marknadsföring handlar i grunden om att nå ut till rätt människor med rätt produkt. Innan internet gjorde man detta via traditionella marknadsföringskanaler. I dag är dock sökmotorer – och huvudsakligen Google – den viktigaste kanalen. Sökord ser till att:

Du når ut till din idealkund; Genom att välja sökord som potentiella kunder använder syns du där det är relevant – och undviker att nå fram till personer som inte behöver din produkt eller tjänst.

Du skapar effektiv marknadsföring för ditt företag; I stället för att satsa på en bred målgrupp ser sökord till att du tänker igenom exakt vem som behöver er, och som med större sannolikhet kommer köpa er produkt.

Du gör företaget mer sökmotorvänligt; Google gillar företag som använder sig av relevanta sökord. Desto högre upp i sökresultaten ni finns, desto bättre är det för rankningen av hemsidan och för er organiska trafik. 

 

Vill du veta mer om hur vi på QASE kan hjälpa dig att nå ut till dina idealkunder med hjälp av sökord?
Maila oss på info@qase.se!

 

* Det finns självfallet andra sökmotorer, men i Europa och Sverige har Google för nuvarande ca 94 % av marknaden.

TOP